Jet ·nlDuurzaamheidkMilieuVloeistofdic.ht beton 1.11Zes jaar geleden maakten we via Bet 0 n i e k 918 voor het eerst kennismet een op dat moment nieuw begrip in ons betonwereldje: de vloei-stofdichtheid van beton.Vloeistofdicht beton heeft inmiddels zijn plekgevonden. Redelijkerwijs kunnen we verwachten dat de vraag naarvloeistofdicht beton zal toenemen. Maar met 'vloeistofdicht' bedoelenwe meer dan een materiaaleigenschap: het gaat om vloeistofdichtheidvan de totale constructie. Niet alleen bij de samenstelling van hetmateriaal beton moet rekening worden gehouden met de vloeistof-dichte functie van de constructie, maar ook bij het ontwerp en de uit-voering. In de eerste helft van dit jaar zijn er twee CURlPBV-Aanbevelingen verschenen over beton en vloeistofdichtheid. Nu bete-kent dit niet dat alle 'witte vlekken' zijn ingevuld.Toch zijn we weereen aantal stappen verder en is het dus hoog tijd om via Bet 0 n i ek deklokken gelijk te zetten.MilieubeleidNationaal Milieubeleids Plan-2 is de basis onderbodembeleid in Nederland. Het uitgangspuntde regering is hierbij: een duurzame bodem-kwali1:eit realiseren en behouden.Eén van de pijlers onder dit beleid is het zogenoem-de 'bránbeleid'. In gewone taal houdt dit zoveel inals: 'bestrijding aan de bron'. Kortgezegd horendaar de volgende acties bij:· voorkomen dat er vervuilende stoffen vrijkomen;· voorkomen van onnodige vervuiling;· de milieubelasting door menselijke activiteitenzo laag houden als redelijkerwijs mogelijk is;· de vervuiler betaalt.oktober 1998Om het milieubeleid van de regering handen envoeten te geven, zijn wetten opgesteld zoals de WetMilieubeheer en de Wet Bodembescherming. Maardeze geven slechts een kader. De echte invullinggebeurt met algemene maatregelen van bestuur(amvb'sj en milieuvergunningen. Hierin wordenconcrete maatregelen voorgeschreven. Bijvoorbeeldhet hebben van een milieubeschermende voorzie-ning wanneer gevaar op bodemverontreiniging aan-wezigis.Om verontreiniging van de bodem te vermijden,worden eigenaren van bedrijven via milieuvergun-ningen gedwongen om hun activiteitenvoort te zetten op een vloeistofdichtevloer ofverharding.Samenwerkingsstructuur NIBVICURIKIWACommissie·PBV(=Plan BodembeschermendeVoorzieningen)NIBV/CURIKIWATot nu toe was de doelgroep vrij overzichtelijk.Het begon met de tankstations en daarna volgdende herstelinrichtingen voor motorvoertuigen.Maar de markt voor vloeistofdichte vloeren en ver-hardingen is veel groter. Want bij veel menselijkeactiviteiten is risico op bodemverontreiniging aan-wezig: de (petro)chemische industrie, de grafischeindustrie, de metaal- en elektro-industrie.Maar met de wet ofeen milieuvergunning in dehand wordt nog geen vloeistofdichte voorzieningaangelegd. Hiervoor zijn kennis van zaken en tech-nische grondslagen nodig.Plan Bodembeschermel1deVoorzieningen (PBV)INIBVkennis; praktijkervaringen kentiistransferIInformatiecentrumICURonderzoek technis100 jaar) kan een tijd gelijk aan 1% vande ontwerylevensduur een goed beeld geven. Bij een niet conti-nue belasting in andere dan de genoemde situaties zal de beno-digde beproevingstijd moeten worden ingeschat.Tabel: leidraad voor de beproevingsduurVerharding tankstations, overslag envulinstallaties ('druppelbelasting')Opvangbakken voor opslagtanks(calamiteitenbelasting)Voor gescheurd beton ten gevolge van buigtrel
Reacties