Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Betonprijs 2013: nominaties Natte waterbouw

8 november 2013

Op 7 oktober heeft de jury de genomineerden voor de Betonprijs 2013 bekendgemaakt. In aanloop naar de Betondag, 20 november, op neemt Cementonline in acht afleveringen de genomineerde in de verschillende categorieën nader onder de loep. In deze tweede aflevering de categorie Natte Waterbouw.

In de categorie Natte Waterbouw zijn 7 inzendingen ontvangen. Hiervan heeft de jury 2 projecten genomineerd.

   

Keersluis Heumen

In het kader van de Maaswerken is bij Heumen een nieuwe keersluis gerealiseerd. Een helder baken in het herstelde open kanaallandschap, verbetert de doorgang voor de scheepvaart, creëert een ecologische verbinding en beschermt het achterland. Na een D&C competitie werd het werk begin 2010 gegund. Een hefdeur als hoogwaterbescherming is een veilig en beproefd principe. Bij calamiteiten immers helpen altijd de zwaartekrachtwetten van Newton. Het landschap, de Nijmeegse stuwwal, de bestaande sluis en de betonnen brug verdragen de schaal van de betonnen heftorens. De loopwielen zorgen voor een markante uitstraling. Het is een goed voorbeeld van een in de omgeving ingepast ontwerp waarbij de werkende functie direct tot de verbeelding spreekt. Helder bij dag, mystiek verlicht bij nevel en nacht. De teamgeest, ontstaan tijdens de ontwerpcompetitie heeft de organisatie en het project positief beïnvloed evenals de keuze om het project in BIM uit te werken. De jury heeft daarom veel waardering voor dit project, zeker ook gelet op het tentoongespreide vakmanschap. 

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Projectbureau Maaswerken

Architect: Quist Wintermans Architecten | Geertjan van Geffen

Constructeur: Besix Design Department

Aannemer: BESIX Nederland Branch

EMO afmeerconstructie M5/M6

Voor de toekomstige verbreding van de Amazonehaven realiseerde het Havenbedrijf Rotterdam een nieuwe afmeerconstructie voor EMO (Europees Massagoed-Overslagbedrijf). Het remmingswerk van de afmeerconstructie is geïntegreerd in de betonnen voorwand van de bovenbouw, hierdoor kan de constructie hoge afmeerbelastingen opnemen. Door het toepassen van een betonnen schil versterkt met staalvezels heeft de kade een hoge impactweerstand tegen de sterk geconcentreerde belastingen uit duwbakken. Een “normale” fenderconstructie van stalen balken of azobéhout gaat maximaal 25 jaar mee en kent geen tussentijds onderhoud. De onderhavige betonnen schil is ontworpen op een levensduur van 50 jaar, gelijk aan de levensduur van de kadeconstructie. De jury heeft waardering voor de strakke benutting van de eigenschappen van beton. De gerealiseerde constructie is robuust en duurzaam. Door de geïntegreerde fenderelementen ontstaat een visueel glad beeld. De duurzaamheid van het geheel wordt onderstreept door de onderhoudsvriendelijkheid.

Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam

Architect: Volker InfraDesign bv

Constructeur: Volker InfraDesign bv

Aannemer: Van Hattum en Blankevoort B.V. en Volker Staal en Funderingen

Andere betrokkenen: Gemeentewerken Rotterdam, Waterschap Hollandse

Delta, Electrabel, N.V. Nederlandse Gasunie, Volker InfraDesign bv, Bruil

(Oudenallen)

Volgende aflevering

Categorie Woningbouw (verschijnt 12 november)

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.