Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Betonprijs 2017 Uitvoering

10 november 2017

De winnaars van de betonprijzen 2017 worden op 16 november bekendgemaakt. Voorafgaand geven we alle genomineerde projecten aandacht. In de vijfde categorie Uitvoering is in het voorgaande jaar Willem van Oranjetunnel & Station Delft als beste uit de bus gekomen. Welk project wordt het dit jaar? In 2017 wordt het spannend tussen Farringdon Station, Thialf en Parkeergarage Lammermarkt. Bekijk de projecten hieronder.

Vorige besproken prijswinnende categorieën:

Farringdon station, London

De geringe stel mogelijkheden en toleranties gedurende de uitvoering, de dubbel gekromde elementen en de grote zorg besteed aan de individuele elementen zelf maken dit project bijzonder. Het project bestaat uit diverse betonnen gevel- en plafondelementen die van complexe aard zijn. Er is voldaan aan de strenge esthetische, akoestische en constructieve eisen. Voor het project is een bijzondere en specifiek betonmengsel ontwikkeld zonder wapening en met glasvezelwapening. De geringe stel mogelijkheden en toleranties gedurende de uitvoering, de dubbel gekromde elementen en de grote zorg besteed aan de individuele elementen zelf maken dit project bijzonder. Het project bestaat uit diverse betonnen gevel- en plafondelementen die van complexe aard zijn. Er is voldaan aan de strenge esthetische, akoestische en constructieve eisen. Voor het project is een bijzondere en specifiek betonmengsel ontwikkeld zonder wapening en met glasvezelwapening.

Thialf Heerenveen

De uitdaging van het realiseren van een zeer vlakke vloer vormt de kern van dit bijzondere project. De combinatie van uitdagingen zoals de hoge vlakheid eisen, het integreren van de grote koelleidingen, de draaicirkel in het werkveld en het storten in 1 dag maakt het een uitvoeringstechnisch complex en uitdagend project.

Eerder verscheen in Betoniek 2016/3 het artikel Supervlak beton voor recordijs Thialf 

Parkeergarage Lammermarkt, Leiden

De combinatie van de diverse ontwerptechnische-, constructieve- en uitvoeringsrisico’s maakt dit project bijzonder. Een bijzonder element vormt daarbij de diepte van de garage en de wijze waarop deze waterdicht gemaakt is, denkende aan de waterdichte kuip, aansluiting diepwanden en onderwaterbeton vloer. Ook de combinatie van beton en prefab beton en de binnenstedelijke locatie en de cilindervorm maakt het project uitvoeringstechnisch complex.

Eerder verscheen in Betoniek Vakblad 2016/2 Ronde onderwaterbeton vloer in uitvoering
In het vakblad Cement 2017/2 verscheen het artikel Ronde onderwaterbetonvloer met staalvezels

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.