Het boren van de zuidbuis van de Sluiskiltunnel is 8 augustus gestart. De tunnel kruist het Kanaal Gent-Terneuzen, om het wegverkeer over het Kannaal beter te laten doorstromen.
De noordbuis van de tunnel was in mei al afgerond. Vervolgens is de boormachine Boorbara gedemonteerd en aan de oostkant van de tunnel opnieuw opgebouwd. Het boren van de zuidbuis duurt vermoedelijk 3 maanden.
De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1145 m lang, die op het diepste punt NAP -34 m beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 m. De nieuwe verbinding is in totaal 6 km lang met twee grote nieuwe aansluitingen. De lengte van de totale tunnel, inclusief toeritten, is 1330 m. De Sluiskiltunnel gaat halverwege 2015 open.
Op dit moment is het verkeer aan de zuidkant van Terneuzen nog afhankelijk van de draaibrug, die circa 23 keer per dag opengaat. De huidige brug over het Kanaal Gent-Terneuzen blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer.
Lees het artikel over de bouw van Sluiskiltunnel op Cementonline, waarin ingegaan wordt op het gebruik van onderwaterbeton in de tunnel.
Reacties