Bij de realisatie van een nieuwe, innovatieve rotonde bij Steyl, gemeente Venlo, gaat alles anders. Tijdens de bouw van de cradle-to-cradle rotonde wordt in veel opzichten afgeweken van de gebaande paden: de samenwerkingsvorm, de bouwsnelheid en de toegepaste materialen. Er kwam zelfs geen aanbesteding aan te pas.
Bij Steyl, in de gemeente Venlo, verrijst een nieuwe rotonde die veel wenkbrauwen doet fronsen. De ‘Droom’, zoals het project heet, heeft een uniek voorbereidingstraject. Voor de bouw van de rotonde werd afgezien van een aanbesteding. Gewoonlijk een door de wet voorgeschreven regel, waar een gemeente van kan afwijken. Volgens gemeente Venlo zou, vanwege het innovatieve karakter van het project en de nog beperkte algemene kennis van toepassing van cradle-to-cradle in infrawerken, een Concurrentiegerichte Dialoog de meest voor de hand liggende aanbestedingsprocedure zijn geweest. Bij deze procedure zouden de transactiekosten voor beide partijen echter disproportioneel hoog zijn ten opzichte van de aanneemsom. Er werd daarom besloten het project enkelvoudig onderhands (o.b.v. de principes van ketensamenwerking) in te gaan met Kragten en Den Ouden Groep.
Vanaf dag één voeren Den Ouden, Kragten en de gemeente een open gesprek met elkaar en met toeleveranciers, aannemers, Zuyd hogeschool, nutsmaatschappijen en omwonenden. Door de open boekhouding en de gesprekken met leveranciers en aannemers zijn tijdens de realisatie nauwelijks wijzigingen aangebracht in uitvoeringsontwerp. Het project heeft hierdoor een kort bouwproces, waarmee veel kosten worden bespaard. Ook heeft het open karakter ertoe geleid dat de rotonde een extra afrit krijgt, enkel en alleen om één huis bereikbaar te houden.
De Droom is de eerste cradle-to-cradle (C2C ) rotonde in Nederland en waarschijnlijk zelfs in de wereld. Vrijwel alle bouwmaterialen in de rotonde kunnen over dertig jaar worden hergebruikt en de rotonde is compleet demontabel. Het hele project heeft een milieuvriendelijk karakter. Bewust is afgestapt van asfalt als verhardingsconstructie van de rotonde, omdat de aardolie in het asfalt veel energie kost tijdens het productieproces. Ook gaat asfalt veel minder lang mee dan beton. Beton in een verhardingsconstructie staat voor duurzaamheid in functie van levensduur, 25 tot 30 jaar functionaliteit met weinig onderhoud. Bovendien wordt een betonsamenstelling met een hele lage CO2-uitstoot gebruikt; 70% minder dan normaal, claimt Den Ouden Groep. Het geheim zit in een samengestelde binder in plaats van een traditionele invulling van hoofdzakelijk cementklinker, gecombineerd vezelwapening van rest-staal.
De nieuwe rotonde zit vol met innovatieve en duurzame oplossingen. Fietsoversteken worden uitgevoerd in natuurlijk gekleurd, rood beton in plaats van rode coating met toxische stoffen. Het regenwater wordt opgevangen en geïnfiltreerd, en honingbomen vangen in bestratingsmateriaal CO2 af. Ook wordt ingezet op biobased markering, aluminium lichtmasten en verkeersborden. Onderhoudsarme groenvoorzieningen rondom de rotonde worden ingezet om fijn stof te vangen. Er wordt tevens overwogen om de oversteekplaatsen van fietsers en voetgangers te voorzien van slimme verlichting.
Om te voorkomen dat automobilisten last ervaren van benodigde overgangen en aansluitingen, worden hieronder onderslagplaten toegepast in plaats van een gekoppeld of verdeuvelde aansluiting. Hierbij worden de lasten overgedragen en ontstaan er nimmer oneffenheden waarbij het rijcomfort is geborgd.
Bouwer Den Ouden Groep hoopt de cradle-to-cradle gecertificeerde rotonde in de toekomst door te kunnen ontwikkelen en te vermarkten.
Bron: Cobouw
Reacties