De Leidse Catharinabrug heeft de Europese betonprijs in de wacht gesleept. De fietsers- en voetgangersbrug van ultra-hogesterktebeton is veruit de slankste in zijn soort in Nederland. DP6 architectuurstudio, constructeur Pieters Bouwtechniek, betonleverancier Hi-Con en aannemer Gebr. Schouls namen de European Concrete Award 1 november in Helsinki in ontvangst.
De S-vormige Catharinabrug met dubbelgekromd dek verbindt het bestaande winkelgebied in Leiden met de nieuwe winkelstraat, de Catharinasteeg. Met een lengte van 36 m en een slankheid van 1:81 is het de slankste en langste ultra-hogesterktebeton (UHSB) van Nederland. Een combinatie van eisen aan de doorvaarhoogte en het hellingspercentage maakte een zeer dun brugdek noodzakelijk. DP6 kwam daarom met het idee van een brug van UHSB en benaderde Pieters Bouwtechniek vanwege hun ervaring met het materiaal. Pieters werkte al enige tijd samen met Hi-con, leverancier van UHSB Compact Reinforced Composite (CRC). Tot slot voegde zich aannemer Gebr. Schouls bij het team. Door de brug in UHSB Compact Reinforced Composite uit te voeren kon deze bijzonder vloeiend, slank en onderhoudsarm worden gerealiseerd, wat de voorkeur had van opdrachtgever gemeente Leiden.
Volgens Jimmy van de Aa (DP6 architectuurstudio) hebben alle vier betrokken partijen vanaf het begin hetzelfde doel voor ogen gehad en zijn ze met zijn vieren op zoek gegaan naar de grenzen van het nieuwe materiaal. De European Concrete Award is voor hem de bevestiging dat die zoektocht is gelukt.
In een serie van drie artikelen is in Cement aandacht besteed aan de Catharinabrug. Het eerste deel gaat over het ontwerp, het tweede deel over de fabricage en in het derde artikel wordt ingegaan op de uitvoering.
Bron: Cobouw
Foto: Gerda van Ekris
Reacties