Sinds begin deze week zijn beide Coentunnels in Amsterdam open voor het verkeer. De Tweede Coentunnel is al sinds medio mei 2013 in gebruik. Na een renovatie is daar nu de Eerste Coentunnel bij gekomen. Het verkeer rijdt nu over acht rijstroken in plaats van vijf.
Om de dagelijkse verkeersstroom van 100.000 auto's goed te kunnen afwikkelen is naast de bestaande Coentunnel een nieuwe tunnel aangelegd. Voor een goede doorstroming van het verkeer dat door deze tunnel gaat, is de Westrandweg (A5) aangelegd. Deze weg, die sinds medio mei in gebruik is genomen, verbindt de A10 ten zuiden van de Coentunnel met de A5.
Onderdeel van de capaciteitsuitbreiding was de renovatie van de veertig jaar oude Coentunnel. De werkzaamheden van deze renovatie startten in mei 2013 en bestonden uit het aanpassen van de verkeerstechnische installaties, het aanbrengen van belijning en verlichting en onderhouds- en asfaltwerkzaamheden. Ook zijn beide tunnels aan elkaar gekoppeld. Met het totale project is 2,196 miljard euro gemoeid.
Het nieuwe Coentunneltracé is uitgebreid met een wisselbaan van twee rijstroken, die ingezet kan worden in de drukste rijrichting. Meestal is dit in zuidelijke richting tijdens de ochtendspits en in noordelijke richting in de avondspits.
- Animatie over de verschillende routes door de Coentunnel
Reacties