De aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam heeft eind augustus een mijlpaal bereikt. De bouwers bereikten het diepste punt van het station Vijzelgracht, waar zich op 10 september 2008 een lekkage voordeed aan een diepwandpaneel. Ook stortten de bouwers het eerste deel van de vloer, maakte het gemeentelijk projectbureau Noord/Zuidlijn bekend.
Het diepste punt ligt ruim 32 m onder NAP. Met het bereiken hiervan is het uitgraven van het station nog niet klaar; dat is naar verwachting pas in september het geval. In totaal hebben de bouwers dan 19.000 m³ grond weggehaald. De vloer, waar in totaal twee miljoen kilo wapeningsstaal in verwerkt is, moet in december klaar zijn.
Station Vijzelgracht staat voor velen symbool voor de vele problemen waar de aanleg van de nieuwe metroverbinding mee heeft gekampt. Door de werkzaamheden aan de metrohalte verzakten in 2008 tot twee keer toe panden in de omgeving en moesten de bewoners hun huis uit. De Noord/Zuidlijn moet vanaf 2017 Amsterdam-Noord met de Zuidas verbinden.
Editie 2010/8 van Cement is in zijn geheel gewijd aan de Noord/Zuidlijn. Lees meer over station Vijzelgracht in Ontgraving onder hoge druk. In het artikel Herstel paaldraagvermogen leest u meer over de verzakkingen en het herstel daarvan.
Reacties