Verschillende gebouwen waarin hetzelfde vloersysteem is gebruikt als in de in mei ingestorte parkeergarage van Eindhoven Airport, zijn de afgelopen week gesloten omdat de veiligheid niet meer kan worden gegarandeerd. Inmiddels sloten al vijf gebouwen hun deuren vanwege zorgen over de vloerconstructie en er lopen nog diverse onderzoeken naar gebouwen met vergelijkbare constructies in Nederland.
Eind september bleek dat de instorting van de in aanbouw zijnde parkeergarage bij Eindhoven Airport het gevolg was van onvoldoende aanhechting tussen de breedplaatvloeren en de opgestorte druklaag. Voor de breedplaten was zelfverdichtend beton toegepast en bovendien waren ze niet opgeruwd. Het aansluitvlak was daardoor te glad, waardoor de betonlaag die erop werd gestort niet goed kon hechten. Het risico in de parkeergarage in Eindhoven was extra groot omdat het om puntvormig ondersteunde vloeren ging met grote overspanningen.
Na de instorting droeg het ministerie van Binnenlandse Zaken gemeenten en gebouweigenaren op om gebouwen, opgeleverd vanaf 2000 (vanaf dat moment deed zelfdverdichtend beton zijn intrede) met toepassing van breedplaatvloeren in kaart te brengen en te laten controleren. Aan de hand van een stappenplan wordt nagegaan of de vloerconstructies een risico kunnen vormen.
Inmiddels staat de teller van het aantal gesloten gebouwen op vijf. In de afgelopen week werden het X-gebouw van Hogeschool Windesheim in Zwolle, het sportcentrum de Meent in Alkmaar, het Polakgebouw van de Erasmus Universiteit in Rotterdam en het Krimpenerwaard College in Krimpen aan den IJssel gesloten en eerder werd ook al besloten de net geopende brede school Het Kansenrijk in Hoeven dicht te houden. Er wordt nog onderzocht welke maatregelen nodig zijn. Hoeveel gebouwsluitingen er nog volgen moet nog blijken. Er worden op dit moment nog een groot aantal constructies onderzocht.
Meer over dit onderwerp leest u in het dossier Instorting parkeergarage Eindhoven.
Reacties