Onder het Kruisplein in Rotterdam wordt de diepste parkeergarage van Nederland gebouwd: vijf verdiepingen, acht parkeerlagen, in totaal 20 m diep. Met succes is tijdens de uitvoering een nieuwe methode getest om met geluid de kwaliteit van betonnen diepwanden te controleren. Deze methode wordt daarom nu toegepast bij de aanleg van de spoortunnel in Delft.
De Kruispleingarage biedt straks plaats aan 760 auto’s. Die bereiken hun bestemming vanuit de Weenatunnel via een 200 m lange ondergrondse weg, met aan het eind een eveneens ondergrondse rotonde. Voor het maken van de bouwkuip is 370 m diepwand gemaakt. De betonnen in het werk gestorte wanden zijn 1,2 m dik en 41 m diep.
Een potentieel probleem bij het maken van diepwanden is de kwaliteitscontrole tijdens de uitvoering. Om dit te voorkomen, is een nieuwe meettechniek toegepast. Met behulp van 50kHz-geluidgolven kunnen zwakke plekken in de wanden tijdens de uitvoering worden opgespoord. Deze methode is bij de Kruispleingarage getest.
De akoestische metingen vonden plaats door zenders en ontvangers langzaam omhoog te trekken door een buis die aan de wapeningskorf was bevestigd. Zo kon de diepwand over de volle hoogte van 41 m worden gescand. Gemeentewerken Rotterdam onderzocht ook andere meetmethoden, onder meer met temperatuur en elektrische weerstand. Het gebruik van geluidsgolven bleek niet alleen een zeer effectieve maar ook een relatief goedkope methode.
De Kruispleingarage wordt naar verwachting medio 2013 opgeleverd.
Reacties