Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Eerste beton gestort voor Sluiskiltunnel

19 december 2011

Het eerste gewapende beton voor het project Sluiskiltunnel is vrijdag 16 december gestort. Het betreft de bouw van het spoordek aan de westzijde van het Kanaal van Gent naar Terneuzen.

De Sluiskiltunnel is een toekomstige wegtunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen bij het Nederlandse Sluiskil. De betonnen constructie wordt op een tijdelijke locatie gebouwd om de dienstregeling van de spoorlijn te ontzien. Eind maart 2012 moet de constructie klaar zijn. Het nieuwe dek wordt vervolgens op de definitieve locatie geplaatst, ter hoogte van de tunneltoerit aan de westzijde.

Ontwerp

De tunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1150 m lang. Op het diepste punt liggen de buizen ruim 30 m beneden NAP. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 m.

Vanuit de architectonische eisen van het ontwerp is het beton voor de Luiskiltunnel antraciet van kleur. Het toepassen van gekleurd beton is niet gebruikelijk binnen de civiele wereld.

De BV Kanaalkruising Sluiskil (BV KKS) is verantwoordelijk voor de planning, het budget en is opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM-TBI. Combinatie BAM-TBI wordt gevormd door vier werkmaatschappijen die deel uitmaken van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te Rotterdam. Volgens de planning van de aannemer zal het gehele project in de zomer van 2015 worden opgeleverd.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.