Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Eerste infraproject met zelfhelend beton

24 juli 2024

Op vrijdag 12 juli is in Rijen (Noord-Brabant) de nieuwe spooronderdoorgang op de N631 in gebruik genomen. De zogenoemde Vijf Eikentunnel is het eerste infraproject waar zelfhelend beton is toegepast. ProRail, de provincie Noord-Brabant en Heijmans werken in dit pilotproject samen om de waterdichtheid van zelfhelend beton in de praktijk te testen.

 

Minder horizontaal wapeningsstaal

Verwacht wordt dat de toepassing van het zelfhelende beton een positief effect heeft op de duurzaamheid en levensduur van de constructie. Door het gebruik van zelfhelend beton zou namelijk tot ongeveer de helft aan horizontaal wapeningsstaal moeten kunnen worden bespaard. Dat zou een flinke reductie van de CO2-uitstoot betekenen.

 

Scheuren herstellende bacteriën

In zelfhelend beton wordt een combinatie van bacteriesporen en voedingsstoffen toegevoegd. Samen vormen zij een microbiologisch hulpmiddel dat scheuren in het beton herstelt. Daarmee kan de levensduur van het infraproject aanzienlijk worden verlengd. De technologie, in vaktermen ‘healing agent’, is aan de TU Delft ontwikkeld en sinds enkele jaren commercieel beschikbaar. Zodra de bacteriën in aanraking komen met vocht en zuurstof, worden ze actief en vullen ze scheuren met een dichtende kalksteenlaag. Voor het project in Rijen leverde het Nederlandse Basilisk de healing agent en ABC Mortel de betonmortel.

 

Onderhoudsvrij

In Rijen is het zelfhelend beton toegepast in een 25 m lange wand in de pompkelder die onder één van de toeritten van de betonnen tunnelbak ligt. Er is gekozen voor een mix van 6 kg aan bacteriesporen en voedingsstoffen per m3 beton. Heijmans, die de civiele werkzaamheden heeft verricht, heeft hierdoor de hoeveelheid horizontaal wapeningsstaal over de volledige lengte van de wand met 35% kunnen verminderen. De verwachting is dat de wand geen onderhoud nodig heeft en dat de milieukostenindicator (MKI) van het element hierdoor met circa 10% daalt.

 

Testen waterdichtheid

Doel van het pilotproject was onder meer het uitgebreid testen van de waterdichtheid van de wand. Daartoe is de pompkelder na de stort gedurende zes weken onder water gezet. Daarna is de wand geïnspecteerd en zijn in het laboratorium betonmonsters onderzocht op scheurvorming en de daadwerkelijke afzetting van kalk om de scheuren te dichten. De eerste bevindingen zijn positief. De projectpartners zullen de staat van de spooronderdoorgang de komende jaren blijven volgen.

Meer over zelfhelend beton

In Cement en Betoniek zijn diverse artikelen verschenen over zelfhelend beton:

Reacties

Zelfhelend beton in Vijf Eikentunnel in Rijen
Zelfhelend beton in Vijf Eikentunnel in Rijen (foto via Heijmans en ProRail)
Renda ©2024. All rights reserved.