Naar aanleiding van onze berichtgeving over de Gooisebrug in Utrecht als de eerste uhsb-brug in Nederland, zijn enkele reacties gekomen die deze claim betwisten.In maart 2008 is in Purmerend de Wolthuisbrug gemonteerd. Het constructief ontwerp daarvoor is gemaakt door IBA, het Ingenieursbureau Amsterdam. In vele publicaties, ook in Cement 2008/3, is de Wolthuisbrug verklaard tot de eerste brug in zeer-hogesterktebeton in Nederland.
Er is duidelijk sprake van een spraakverwarring. Wanneer spreken we over zeer-hogesterktebeton en wanneer over ultra-hogesterktebeton?
In de huidige betonvoorschriften wordt beton vanaf sterkteklasse C53/65 benoemd als hogesterktebeton. De hoogste gereglementeerde sterkteklasse is C100/115 (NEN 8005). Daarboven is er min of meer 'vrij spel'.
In het artikel 'Ultra-hogesterktebeton – een materiaal in ontwikkeling', Cement 2006/5, maakte prof. Walraven de volgende onderscheiding:
- normale-sterktebeton tot B65
- hogesterktebeton B65 tot B105
- zeer-hogesterktebeton B105 tot B150
- ultra-hogesterktebeton B150 tot B200
Gebaseerd op deze definitie is de Gooisebrug een uhsb-brug. Was de Wolthuisbrug dat misschien ook?
Betrokken partijen zijn uitgenodigd informatie te overleggen die de beide projecten vergelijkbaar maakt. Die vergelijking zullen we publiceren op deze website en bij een artikel over de Gooisebrug dat de Cement-redactie op dit moment in voorbereiding heeft.
Zie ook de eerdere berichten op deze site:
Reacties