De ongelijkvloerse fietsroute Wirdum-Wytgaard bij Leeuwarden is afgelopen weekeinde een stap dichterbij gekomen. De voorgebouwde fietstunnelbak is succesvol op zijn plek geschoven tijdens een 52 uur durende buitendienststelling van het spoor tussen Leeuwarden en Heerenveen. De fietsroute is onderdeel van het project De Haak om Leeuwarden.
In 3 uur tijd is de 555 ton wegende tunnelbak met behulp van hydraulische vijzels onder het spoor geschoven. Vervolgens is de grond aangevuld en de rails hersteld. Maandagochtend konden de eerste treinen tussen Heerenveen en Leeuwarden weer volgens dienstregeling rijden. Mede door de inzet van de grootste spoorkraan van Europa, de Kirow 1200, konden de werkzaamheden in korte tijd worden uitgevoerd. De kraan heeft grote en zware materialen over het spoor getransporteerd zonder de bovenleidingen te hoeven verwijderen.
Rijkswaterstaat realiseert samen met provincie Fryslân een nieuwe rijksweg aan de zuidwestkant van de stad. Deze verbindt de A31 bij Marsum en de N31 bij Hemriksein (Wâldwei). Dit is belangrijk voor de bereikbaarheid van Leeuwarden en de ontwikkeling van de regio. De Haak om Leeuwarden wordt eind 2014 voor het verkeer opengesteld.
De Haak om Leeuwarden is onderdeel van het programma Vrij-Baan. Een infra-programma met ongeveer 40 projecten van de gemeente Leeuwarden, provincie Fryslân en Rijkswaterstaat. Zij investeren 750 miljoen euro om Leeuwarden ook in de toekomst bereikbaar te houden.
Reacties