Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Grondonderzoek bij Prinses Margriettunnel

19 januari 2023

In opdracht van Rijkswaterstaat is maandag 16 januari 2023 gestart met grondonderzoek bij de Prinses Margriettunnel in de snelweg A7 tussen Joure en Sneek. Het onderzoek moet meer inzicht geven in de stand van het grondwater en de samenstelling daarvan. Ook moet het inzicht geven in de opbouw van de verschillende grondlagen. De resultaten van het onderzoek zijn belangrijk om tot een goed herstelplan te komen voor de Prinses Margriettunnel, die vanwege schade sinds december 2022 is afgesloten.

Een aannemer brengt aan beide zijden van de tunnel meerdere peilbuizen aan. Via deze buizen kan de grondwaterstand goed worden gemeten. Ook kunnen met deze buizen grondwatermonsters worden afgenomen om de samenstelling van het water te kunnen onderzoeken.
Naast het plaatsen van peilbuizen worden ook grondmonsters genomen. De samenstelling van de grond en de opbouw van de verschillende grondlagen kan daarmee worden vastgesteld. Het plaatsen van de peilbuizen en het nemen van de grondmonsters gaat naar waarschijnlijkheid 1,5 week duren.
Experts schatten in dat het onderzoek naar de oorzaak en het herstel zeker een half jaar gaat duren. 

Schade Prinses Margriettunnel A7

Op 13 december 2022 stelde een weginspecteur van Rijkswaterstaat schade aan het asfalt vast, net voor de Prinses Margriettunnel (1976) in de snelweg A7 tussen Joure en Sneek. Bij de start van de herstelwerkzaamheden op 14 december kwam meer schade aan het licht. Het asfalt en de betonvloer eronder waren omhooggekomen. Daardoor ontstond een drempel in de weg. Vanwege deze onveilige situatie is de A7 tussen Joure en Sneek afgesloten in beide richtingen.
Om te voorkomen dat het wegdek verder omhoogkomt, zijn zo’n 10.000 bigbags met zand op alle tunneldelen geplaatst. Er bestaat ook een risico dat de rubberen verbindingen tussen de tunneldelen scheuren. Die schade zou onherstelbaar zijn.

Extra controle andere oude tunnels

Onderzoek moet nog uitwijzen wat de exacte oorzaak is van het omhoog komen van de tunnelvloer in de Prinses Margriettunnel, maar vermoed wordt dat er is roest ontstaan aan de stalen ankers onder het wegdek die de tunnelelementen op hun plaats moeten houden. Tegenwoordig worden tunnelankers van beton gemaakt en hebben een stalen kern, waardoor ze veel minder roestgevoelig zijn. Er zijn echter nog een groot aantal tunnels in Nederland met de oude constructie. In 2010 kwam het wegdek van de Vlaketunnel in Zeeland ook al omhoog als gevolg van schade aan de ankers. Nu hetzelfde lijkt te zijn gebeurd bij de Prinses Margriettunnel, is extra controle van andere tunnels met dezelfde oude constructie volgens experts van groot belang. Het gaat om de Maastunnel in Rotterdam, de Velsertunnel en Velserspoortunnel in Velsen, de Coentunnel bij Amsterdam, de Schipholtunnel en Schipholspoortunnel, de Beneluxtunnel bij Vlaardingen, de Heinenoordtunnel bij Barendrecht, de IJ-tunnel in Amsterdam, de Metrotunnel onder de Nieuwe Maas in Rotterdam en de Botlektunnel bij Rotterdam Hoogvliet.

Bron: Rijkswaterstaat en NOS

Om te voorkomen dat het wegdek verder omhoogkomt, zijn zo'n 10.000 big bags met zand op alle tunneldelen geplaatst, foto: Rinse Fokkema - Rijkswaterstaat

Foto: Rinse Fokkema - Rijkswaterstaat

Foto: Kees Hasenaar - Rijkswaterstaat

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.