Het laatste beton voor de zesde heftoren van de botlekbrug is gestort. Daarmee zijn alle heftorens van dit belangrijke kunstwerk in het project A15 Maasvlakte-Vaanplein gereed.
De brug maakt deel uit van zogenaamde Botlekcorridor. Dit is een bundeling van infrastructuurvoorzieningen bestaande uit de Botlekverkeerstunnel, de Botlekbrug, de Botlekspoortunnel en een leidingentunnel. Om de filedruk te verminderen en toekomstige vervoersstromen (o.a. in verband met de Tweede Maasvlakte) te kunnen faciliteren, wordt een nieuwe, beweegbare Botlekbrug gebouwd. Deze brug zal gaan behoren tot de grootste, beweegbare bruggen ter wereld.
De brug telt in totaal zes torens van elk 58 m hoog. De bouw van de torens was een intensieve klus. Er werd 24 uur per dag 7 dagen per week aan gewerkt, 2 weken per toren. In totaal werd voor de torens 5300 m3 beton gestort.
De heftorens zijn op staal gefundeerd op een massief onderwaterbetonblok, op staal. Meer over deze toepassing staat in het Cementartikel Fundering nieuwe Botlekbrug.
Reacties