Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Hoogste brug ter wereld geopend in Mexico

11 januari 2012

De hoogste brug ter wereld staat tegenwoordig in Mexico. De Baluarte-brug torent ruim 390 m boven een vallei uit en heeft daarmee dan ook een vermelding in het Guinness Book of World Records gekregen. Het oude record stond op naam van het Millau-viaduct in het zuiden van Frankrijk. De rijbanen daar liggen 270 m boven de vallei van de Tarn.

Op donderdag 5 januari (lokale tijd) is de brug officieel geopend. Later dit jaar moeten de eerste auto's over de brug naar de overkant rijden. De 1124 m lange brug is onderdeel van een nieuwe snelweg. Deze vervangt een oude slingerweg die 'de ruggengraat van de duivel' word genoemd wegens de ligging op de rug van de hoge bergketen en beruchte afgronden. De trip van Mazatlan naar Durango wordt daardoor met zes uur verkort. Naast de Baluarte zullen er nog meer bruggen, waarvan 8 met een hoogte van meer dan 90 m, en meer dan 60 tunnels worden aangelegd.

De tuibrug is een bouwkundig hoogstandje met een hoofdoverspanning van 520 m. Negen brugpijlers en twee pylonen ondersteunen het 20 m brede wegdek. De hoogste pyloon heeft een hoogte van 169 m en heeft een maximale doorsnede van 18 x 8,5 m². Ter plaatse van de rijbaan splitst deze zich in twee delen die maximaal 31,3 m uit elkaar staan. Aan de top komen ze weer samen en hebben aldaar een doorsnede van 8 x 4,1 m². Voor de taps toelopende, geometrisch complexe ‘benen’ van de pylonen ontwikkelde PERI een specifiek zelfklimmend bekistingssysteem.

De pylonen zijn opgebouwd uit respectievelijk 46 tot 49 betonnen elementen van tussen de 3,28 m en 3,90 m hoog. De negen brugpijlers zijn als dubbele pijler uitgevoerd en variëren in hoogte tot een maximum van 145 m afhankelijk van het onderliggende terrein. Ze zijn opgebouwd met behulp van een combinatie van standaard en projectgebonden bekistingselementen. Deze elementen met een hoogte van 5,1 m kunnen een maximale druk van 50 kN/m² aan vers gestort beton aan. Op deze manier konden de pijlers per uur 2 m groeien, waarna de bekisting weer verder omhoog ‘klom’. 4 m hoge dwarsbalken verbinden de dubbele pijlers met elkaar. Daarop ligt vervolgens een constructie van hoogbelastbare hoofd- en dwarsliggers die weer verbonden is aan de tuien.

Bouwduur: bijna 4 jaar

Kosten: 2,2 miljard pesos (124 miljoen euro)

Aannemer: TRADECO Infrastructuur, S.A. de C.V.

Bekistingsleverancier: PERI Huehuetoca, Mexico en PERI Weissenhorn, Duitsland

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.