Dankzij toepassing van een hybride kokerligger en voorspanning uit de tuien was een elegant uiterlijk mogelijk voor de Ferenc Móra-brug over de Hongaarse rivier Tisza. Oplossing resulteerde in aanzienlijke besparingen in gewicht, materialen en kosten.
De brug, 360 m lang en 29,9 m breed, maakt met zijn vier rijstroken deel uit van de nieuwe snelweg M43 tussen de Zuid-Hongaarse stad Szeged en het Roemeense Arad, een belangrijke schakel in de Europese verkeersader die Centraal-Europa verbindt met de Balkan.
Pont-Terv, het Hongaarse ingenieursbureau dat de brug ontwierp, heeft ervoor gekozen zogeheten extradosed voorspankabels toe te passen. Hierbij fungeren de tuien tussen pyloon en brugdek door hun schuine hoek deels ook als voorspankabels voor het brugdek. Daardoor worden de krachten op de brug efficiënter verdeeld en opgevangen. De tweede techniek die bijdraagt aan een betere krachtsverdeling is het gebruik van stalen platen met een trapeziumvormig golfprofiel voor de verbindingswanden tussen het betonnen boven- en onderdek.
De combinatie van beide technieken is tot nu toe alleen toegepast bij twee constructies in Japan, de Rittoh-brug bij Kyoto en de Himi-brug bij Nagasaki. ‘Ruw geschat ligt de gewichtsbesparing dankzij de combinatie van beide technieken tussen 30 en 50 %’, zegt ir. László Mátyássy, directeur van Pont-Terv.
De brug moest licht geconstrueerd worden, omdat de ontwerpers geen pijlers in de rivier wilden plaatsen. Daar zouden ze problemen kunnen opleveren met het scheepvaartverkeer en zouden mogelijk verzakkingen kunnen optreden door het wegspoelen van zand. Zelfs nu de pijlers op de oevers staan, moeten ze nog enkele tientallen meters de bodem in gaan, omdat die zo uitermate zacht is. Het bouwwerk overspant de 180 m brede rivierbedding van de Tisza daarom in één keer.
De brug kost bijna een miljard euro. Aan een schatting van de kostenbesparing waagt Mátyássy zich niet. ‘Daar gaan wij ingenieurs niet over, dat is een zaak van het bouwconsortium’, zegt hij. Maar de voordelen van de gebruikte technieken zijn evident. Omdat de Tisza-brug aanzienlijk lichter is, is de constructiehoogte van het bruglichaam zelf slechts 4 tot 6 m in plaats van de gebruikelijke 10 tot 12 m. Bovendien volstaan twee pylonen van slechts 22 m hoogte en zijn er per pyloonzijde slechts 16 relatief korte voorspankabels nodig.
Het uiteindelijke resultaat is een brug die ondanks zijn lengte slank en elegant oogt. ‘Dat was een belangrijke voorwaarde bij de aanbesteding en een van de voornaamste redenen waarom we kozen voor deze combinatie van technieken’, aldus Mátyássy.
De bouw van de brug is begonnen in juni 2009 en hij had in augustus 2010 geheel klaar moeten zijn. Door de zware overstromingen van afgelopen zomer en de vroeg invallende winter in Hongarije is de ingebruikname vertraagd tot begin van dit jaar.
Zie ook het artikel ’Tirza bridge with corrugated web’ in de jaarlijkse Hongaarse fib-uitgave Concrete Structures.
Reacties