Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Innovatief turboverkeersplein boven A76 opgeleverd

1 oktober 2019

Het turboverkeersplein voor de aansluiting met de A76, onderdeel van het grote infrastructurele project Buitenring Parkstad Limburg, is 30 september in gebruik genomen. De innovatieve rotonde met twee kunstwerken, waarvoor Consolis Spanbeton de prefab liggers prefabriceerde, is daarmee anderhalf jaar eerder af dan gepland.

De rotonde met twee kunstwerken bestaat uit vier overspanningen met een middensteunpunt, dat boven de A76 is gebouwd. De constructie van de brugdekken is opgebouwd uit prefab volstort- en railbalkliggers die via een natte knoop op ovale middenpijlers zijn gelegd. Vanwege het beeldkwaliteitsplan moesten de pijlerbalken inwendig worden geformeerd. Bijzonder aan deze constructie zonder zichtbare pijlerbalk in het middensteunpunt, is dat deze in Nederland nog weinig in combinatie met prefab liggers is uitgevoerd. Door de ronde vorm van de rotonde waren bolle randliggers aan de buitenkant nodig en holle randliggers aan de binnenkant. De kleine straal van de rotonde zorgde ervoor de liggers meer dan 5 m breed moesten worden. Dat maakte het prefabriceren, vervoeren en leggen ervan tot een ingewikkelde klus. Voor de montage van het kunstwerk, ter voorkoming van hinder van het verkeer ’s nachts uitgevoerd, moesten zware, 700 tons mobiele kranen worden ingezet.

Project Buitenring Parkstad Limburg

De buitenring rondom de stadregio Parkstad in Limburg is een van de grote infrastructurele werken waaraan de provincie Limburg werkt. Het omvangrijke infraproject, dat in 2004 startte, omvat een 26 km lange weg met een uitgebreide civiele scope met 43 kunstwerken, waarvan 3 spoorwegviaducten, en ruim 5,5 km aan geluidsschermen. Het doel van de nieuwe weg is de gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf en Beekdaelen beter te laten aansluiten met nationale en internationale wegen en de verschillende kernen te ontlasten van doorgaand verkeer, waardoor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid verbetert.

Het project wordt in opdracht van de provincie Limburg gerealiseerd door consortium VOF BPL, een combinatie van BESIX Nederland, Boskalis en Rasenberg Infra (nu Strukton). Pieters Bouwtechniek heeft samen met ingenieursbureau ipv Delft de infrastructurele kunstwerken ontworpen en berekend. De spoorviaducten zijn berekend door Wagemaker. Consolis Spanbeton zorgde voor het ontwerp, de engineering en levering van prefab liggers van 32 kunstwerken van de buitenring. De spoorwegviaducten zijn in opdracht van ProRail eveneens door het consortium samen met Consolis Spanbeton uitgevoerd.

Bron tekst en foto's: Consolis Spanbeton

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.