Maandag 31 januari 2011 is het onder water zetten (inunderen) begonnen van het bouwdok waarin de tunnelelementen van de Tweede Coentunnel liggen. Dit bouwdok is in Barendrecht. Uit twee pijpleidingen die over de dijk liggen, komt water vanuit de Oude Maas. Het duurt vijf dagen voordat het bouwdok is volgelopen met water.
Het transport van de vier tunnelelementen van de Tweede Coentunnel start half maart 2011. Over de Oude Maas, Maas, Nieuwe Waterweg, Noordzee, Noordersluis in IJmuiden en het Noordzeekanaal komen de elementen na drie dagen aan in Amsterdam. Daar worden ze geparkeerd nabij de bestaande Coentunnel. Per keer wordt één tunnelelement vervoerd. Het transport vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Het afzinken van de elementen naast de bestaande Coentunnel is gepland in april en begin mei. Een element is 178 m lang, 25 m breed en 10 m hoog.
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5) zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van Amsterdam. Kenmerkend voor de Westrandweg is het 3,3 km lange viaduct. De A10 West wordt verbreed om een goede doorstroming te bevorderen van en naar de Coentunnel. Daarnaast worden de A8 en het Coenplein aangepast. Nadat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg in 2012 gereed zijn, wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 wordt het volledige tracé opengesteld voor het verkeer.
Bekijk ook het online animatie van het tracé Tweede Coentunnel/Westrandweg.
Cement 2011/5 staat volledig in het teken van de Westrandweg.
Reacties