De A2-tunnel bij Maastricht is afgelopen weekend voor de laatste keer geopend voor het publiek. Ongeveer 25 bezoekers kwamen af op het bouwproject rond het Europaplein. Ze konden nog twee dagen door de tunnel wandelen en fietsen, voordat de afrondende fase van de bouwwerkzaamheden van start gaat.
Al in de jaren 80 werd gesproken over een betere doorstroming van het verkeer richting het zuiden. In 2009 is uiteindelijk de keuze gevallen op het plan ‘de Groene Loper’ van Avenue2. Het ontwerp zorgt voor een evenwichtige verhouding tussen voetgangers, fietsers en automobilisten. De automobilisten verdwijnen straks tussen de Geusselt en het Europaplein voor 2,3 km onder de grond. Om dat te bereiken is de tunnel uitgevoerd met ter plekke gestort beton in moten van 24 meter lang. Daarnaast worden nog eens 21 andere kunstwerken gebouwd.
In de ontwerpfase is bedacht dat de beste oplossing een dubbellaagse tunnel met vier aparte tunnelbuizen is. Elk krijgt twee rijstroken. De onderste twee buizen zijn bedoeld voor het doorgaande verkeer, de bovenste twee voor regionaal- en bestemmingsverkeer. Bij de bouw van de A2 is gekozen voor een het toepassen van het zogenoemde Observational Method tijdens het ontgraven van de bouwkuip. Het is een ontwerpmethode waarbij de ondergrond niet gecompenseerd wordt met de traditionele veiligheidsfactoren, maar met het monitoren van het gedrag tijdens de werkzaamheden.
Eind november wordt bekend wanneer de tunnel in gebruik wordt genomen. De dubbellaagse tunnel in Maastricht krijgt dan een nieuwe naam: Koning Willem-Alexandertunnel.
foto: Aron Nijs Fotografie/A2 Maastricht
Reacties