De laatste prefab liggers voor het nieuwe spoorviaduct voor uitbreiding van station Amsterdam RAI, zijn begin juni geplaatst. In opdracht van ProRail plaatste aannemer BAM Combinatie Amstelspoor in totaal 90 liggers met een lengte variƫrend van 19 tot 25 m en een gewicht van circa 35 tot 41,5 ton.
De liggers zijn over de weg vervoerd naar de bouwlocatie en daar met behulp van zware mobiele kranen over de Europaboulevard geplaatst. Om zo min mogelijk hinder te veroorzaken voor de omgeving, is het merendeel van de liggers ‘s nachts geplaatst. De Europaboulevard werd hiervoor tijdelijk afgesloten voor alle verkeer, de bovenleiding van de trambaan is spanningsloos gemaakt en station RAI bleef gesloten.
Verder werden werkzaamheden gepland om evenementen in de RAI heen. Zo bleef het aantal nachten waarin drie rijstroken van de A10 werden afgesloten om het laatste sluitveld te plaatsen, beperkt tot twee. Een weekend is gekozen zodat de werkzaamheden te combineren waren met asfalteringswerkzaamheden van de gemeente Amsterdam.
Het nieuwe viaduct maakt deel uit van project OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad), een belangrijke capaciteitsuitbreiding van het spoortraject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad. Deze trajecten worden steeds drukker. Om meer ruimte voor treinverkeer te maken, wordt een moderne 'spoorsnelweg' gerealiseerd. Het project is eind 2016 gereed. Cement 2014/6 staat geheel in het teken van OV SAAL.
Reacties