Eind april zijn voor de renovatie van de Waalbrug in Nijmegen de laatste prefab betonplaten geplaatst. Daarmee is een einde gekomen een complexe puzzel, die hoorde bij deze voor Nederland unieke oplossing.
De Waalbrug in Nijmegen wordt gerenoveerd. Het rijdek wordt daarbij volledig vervangen door een betondek met in totaal 360 prefab platen die met natte knopen met elkaar zijn verbonden. De nieuwe platen hebben een vergelijkbare doorsnede als het oude dek, voorzien van voutes voor de oplegging op de stalen langsliggers. Omdat de hoogte van die langsliggers varieert, mede door de beschadigingen aan de brug tijdens de Tweede Wereldoorlog, was elke plaat uniek. Voor een zo goed mogelijke aansluiting op de staalconstructie is die 3D ingemeten, op basis waarvan de ontwerptekeningen voor de platen zijn gemaakt. De exacte benodigde hoogte van de voutes wordt in het werk gerealiseerd met een groutlaag. Hiermee konden oneffenheden in het staal worden opgevangen.
In juni verschijnt in Betoniek een artikel over de bijzondere uitvoeringswijze van de renovatie van de monumentale Waalbrug.
Reacties