Op 16 mei wordt de Burgemeester Letschertbrug, over het Wilhelminakanaal in Tilburg, geopend. Hiermee wordt het laatste deel van de Ringweg om Tilburg, de Burgemeester Letschertweg, ontsloten. Het ontwerp, gelegen in een landschappelijk waardevol gebied, bestaat naast een verkeersbrug ook uit een ecobrug. Samen maken ze de hernieuwde verbindingen tussen water, natuur en landschap zichtbaar en beleefbaar. Aan de ecobrug wordt nog de laatste hand gelegd.
Medio 2009 heeft de gemeente Tilburg de Europese prijsvraag ‘Burgemeester Letschertweg, verbinding Reeshof – Vossenberg’ uitgeschreven. Deze besloten aanbesteding kende een voorselectie die begin 2010 gewonnen werd door Van Hattum en Blankevoort, Gebr. Van Kessel en Queeste architecten. Het winnende ontwerp, getiteld ‘De viering van het landschap’, vormt een herkenningspunt in het landschap voor zowel gebruiker als toeschouwer. Begin 2011 is begonnen met de bouw.
De verkeersbrug bestaat uit twee identieke brugdelen, elk bestaande uit een tweebaans rijdek op prefab-betonliggers met kunststof bekleding. Tussen de landhoofden bedraagt de overspanning van de verkeersbrug 126 m, terwijl slechts 80 m functioneel vereist was. De aanbruggen overspannen 34 m. Hiervoor zijn railbalken (ZIP-liggers) gebruikt. Voor de overspanning van 58 m tussen de pijlers zijn SKK-kokerliggers gebruikt. Beide type liggers zijn afkomstig van Spanbeton.
Bij de kokerliggers is uitgegaan van het zogenaamde 4P-voorspansysteem om zodoende slank te kunnen construeren. Voor het specifieke ontwerp is langsvoorspanning achterwege gelaten, wat resulteerde in een ‘(4-1)P-systeem’. De pijlerbalken zijn inwendig in het uit prefab liggers opgebouwde brugdek gelegen. Ook de pijlerbalken in de zijoverspanningen, de railbalken, zijn geïntegreerd in het dek. Daarmee is de brug de eerste in Nederland die op deze manier wordt uitgevoerd.
De brugdelen liggen aan weerszijden van het Wilhelminakanaal op een kolommenrij van zes uniek gevormde, in het werk gestorte betonnen kolommen met ellipsvormige doorsnede. Op maaiveldniveau staan de kolommen parallel met het kanaal, zodat het zicht in deze richting wordt bevorderd. Ter hoogte van het brugdek staan de ellipsvormige kolommen juist haaks op het kanaal, ter bevordering van de oplegging van de constructie. De kolommenrijen bieden zo een dynamisch en natuurlijk beeld.
De verkeersbrug wordt geflankeerd door de ecobrug. Deze heeft een dubbele kromming en is opgebouwd uit een staal-betonconstructie (dek van prefab-betonelementen op een frame van stalen profielen), omkleed met een kunststof bekleding. Vier tuien zijn verbonden aan een sierlijk vormgegeven, in het werk gestorte betonnen pyloon. De brug heeft geen achtertui. De pyloon reikt tot 35 m boven werkpeil en is gestort in negen unieke bekistingen van elk circa 3 m hoog. In totaal bestaat de pyloon uit 280 m3 beton en 50 m3 aan wapening. Omdat de pyloon is uitgevoerd zonder achtertui, is er sprake van 60 ton bovenbelasting op de ondersteuning. Arup heeft als specialist de berekeningen van de complexe krachtswerkingen verzorgd.
opdrachtgever: Van Hattum en Blankevoort BV en Gebr. Van Kessel BV
architect: Queeste architecten
constructeur verkeersbrug: Van Hattum en Blankevoort BV
constructeur ecobrug met pyloon: Arup
aannemer kunstwerken: Van Hattum en Blankevoort BV
aannemer grondwerk: Gebr. Van Kessel BV
prefab-betonliggers: Spanbeton BV
bekisting pyloon: PERI
kunststof bekleding: Holland Composites Industrials
bouwsom: € 6,8 miljoen
Wilt u meer weten over het 4P-voorspansysteem? Op Cementonline is zeer recent een artikel over 3P- en 4P-systemen verschenen.
Reacties