Als onderdeel van de vernieuwing van het Aalmarktgebied in Leiden komt er een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers, de zogenoemde de Catharinabrug. Om een vloeiende S-vorm en een zo slank mogelijke constructie mogelijk te maken, is hij uitgevoerd in ultra-hogesterktebeton (UHSB). Het is deĀ langste en slankste UHSB-brug in Nederland.
De lengte van de brug bedraagt in totaal ruim 36 m. Het 6 m brede dek is in het midden slechts 275 mm dik. Dit dek is inmiddels geplaatst. De gerealiseerde slankheid is alleen mogelijk dankzij de goede constructieve eigenschappen van UHSB. De voordelen van het materiaal gaan echter verder dan meer vormvrijheid en betere constructieve prestaties. UHSB kent een uitstekende fysieke duurzaamheid door de hoge oppervlaktedichtheid. Dit garandeert dat de betonconstructie zeer onderhoudsvriendelijk is en een lange levensduur heeft, zelfs in agressieve milieus. Niet voor niets wordt UHSB in het Engels (eigenlijk treffender) aangeduid met Ultra High Performance Concrete.
De ontwikkeling van het materiaal heeft de laatste jaren niet stilgestaan. Ook lijkt er een voorzichtige tendens waarneembaar: steeds meer opdrachtgevers raken, dankzij
de architect en constructeur, overtuigd van de voordelen van dit fascinerende materiaal.
Binnenkort publiceert Cement een artikelenreeks over de Catharinabrug. Tektoniek organiseert in samenwerking met Bruil/Hi-Con Nederland een projectbezoek op 16 juni.
Aeneas Media heeft een boek over UHSB in ontwikkeling, in samenwerking met enkele deskundige partners. Daarover binnenkort meer informatie.
Reacties