In het populaire Scheepvaartkwartier in Rotterdam, aan de voet van de Erasmusbrug, wordt dit najaar met de bouw van het hoogste gebouw van Nederland gestart. De 215 m hoge woontoren maakt samen met twee geschakelde, lagere woontorens van 70 m hoog deel uit van het project De Zalmhaven. Met het project wordt invulling gegeven aan de gemeentelijke ambitie om de woonfunctie in de Rotterdamse binnenstad te versterken.
Het nieuwe wooncomplex De Zalmhaven wordt gerealiseerd tussen de Gedempte Zalmhaven en de Houtlaan en grenst deels aan het Willemsplein en een nieuw in te richten openbaar park. Met de ontwikkeling van het project wordt de locatie getransformeerd tot een hoogwaardig en multifunctioneel woon-, werk- en verblijfsgebied, dat past bij het bestaande Scheepvaartkwartier. De hoge woontoren werkt daarin als verbindend element tussen het Scheepvaartkwartier en de hoogbouwzone langs de belangrijkste as van het nieuwe Rotterdam. Met dit accent wordt de brug geslagen tussen de noord- en zuidzijde van de stad.
Met name op basis van stijfheid, bouwtijd en kosten, is voor de hoogbouwtoren gekozen voor een in het werk gestorte betonconstructie bestaande uit massieve vloeren en wanden. Ook de laagbouwtorens zijn ontworpen in in het werk gestort beton. Alleen voor de grondgebonden woningen en de parkeergarage is voor prefab-betonelementen gekozen.
De Zalmhaventoren wordt het hoogste gebouw van Nederland. Op dit moment in is de Maastoren, die ook in Rotterdam staat, het hoogste gebouw van Nederland. Die is bijna 165 meter hoog. In september 2017 start de bouw van het project. De oplevering is gepland voor 2020.
In het recent verschenen artikel ‘Hoogtepunt voor binnenstedelijke woningbouw’ (Cement 2017/1) wordt een toelichting gegeven op het constructief ontwerp van De Zalmhaven en de 215 m hoge woontoren.
Reacties