In de afgelopen decennia zijn verkeerslasten en de verkeersintensiteit op de Nederlandse wegen en kunstwerken drastisch toegenomen. Veel van die kunstwerken zijn uitgevoerd als plaatviaducten zonder schuifwapening. De vraag bestaat of het afschuifdraagvermogen van deze viaducten nog steeds voldoende is. Op basis van experimenteel en literatuuronderzoek is een nieuw lastspreidingsmodel ontwikkeld aan de TU Delft voor toepassing in de quick-scanmethode van Rijkswaterstaat.
Deze quick-scanmethode volgt de aanpak van NEN-EN 1992-1-1:2005 en NEN 8701, en is uitgebreid getoetst op basis van proefresultaten van plaatproeven uitgevoerd aan de TU Delft. Verder is de aanpak onderbouwd met proeven uit de literatuur, een serie proefstukken met verschillende breedten en een tweede serie proeven op platen onder een combinatie van belastingen. Met deze methode is de optredende belasting in de voor alle beschouwde kunstwerken gedaald. Van acht beschouwde kunstwerken voldoen er drie kunstwerken niet aan de unity check.
Dit onderwerp is nader beschouwd bij het onderzoeksprogramma van Rijkswaterstaat naar het afschuifdraagvermogen van bestaande kunstwerken.
Lees het volledige artikel Spreiding puntlasten plaatviaducten op Cementonline.
Reacties