Op woensdag 20 juni was in Amersfoort de jaarlijkse constructeursdag. Deze dag kende een totaal andere opzet dan voorgaande edities: nieuwe locatie, ander programma, een hele dag in plaats van een middag. De gebruikelijke organisator Betonvereniging zocht dit keer samenwerking met Bouwen met Staal, VNconstructeurs en het Constructeursregister. Met deze nieuwe aanpak moest de dag meer cachet krijgen. Die opzet is geslaagd: de opkomst was groot en de reacties positief.
Hoewel het programma bomvol was, bleven de bezoekers tot het einde toe geboeid, mede dankzij de grote variatie in de voordrachten. Na de opening door burgemeester van Amersfoort, Lucas Bolsius, beet Johan Galjaard (ABT), voorzitter van VNconstructeurs, het spits af. Hij gaf een blik op het constructeursvak in 2030. Volgens hem verandert de rol van de constructeur de komende twee decennia fors, onder meer door gewijzigde contractvormen, doorgaande automatisering en internationalisering.
In diverse presentaties werden enkele spraakmakende projecten belicht. Laszo Vakar vertelde wat over het project IJsei, een indrukwekkende overkapping bij het Centraal Station in Amsterdam. Het ontwerp, dat aanvankelijk veel te duur was, bleek door zijn materiaalbesprende ideeën toch uitvoerbaar. Later op de avond werd Vakar verkozen tot constructeur van het jaar.
Bernd Weijers (Witteveen+Bos) deed uit de doeken wat er nu precies mis was met de fietsrotonde De Hovenring in Eindhoven toen die begin dit jaar, vlak na opening, moest worden afgesloten. Het probleem zat in de tuien die bij bepaalde weersomstandigheden bleken te gaan trillen.
Rob Nijsse en Rudi Roijakkers (beide ABT) gaven aan hoe je met het idee van meester & gezel jonge mensen kunt opleiden. Dit aan de hand van het constructief zeer uitdagende MAS in Antwerpen.
Naast het plenaire programma waren er ook enkele parallelsessie. Daarin ging de aandacht uit naar materiaalontwikkelingen, BIM en detailleringen.
De dag had ook een wetenschappelijk karakter met voordrachten van promovendi Lex van der Meer en Frank Huijben aan de TU/e. Deze laatste liet de mogelijkheden van het concept vacuumatcis zien, een systeem waarbij vacuümconstructies kunnen worden ingezet als een in vorm aanpasbaar bekistingssysteem. Om het succes van dit concept aan te tonen werd er ter plekke een bezwijkproef gedaan
Theo Salet, sinds 1 januari hoogleraar op de TU Eindhoven, gaf zijn visie over de relatie tussen de wetenschap en de praktijk. Hoewel hij erkent dat er wel het nodige mis is – schadegevallen die het landelijke nieuws bereiken zijn allang geen uitzondering meer – doet hij vooral een oproep naar de kansen te kijken. Want die zijn er legio, mede dankzij zelfverdichtend beton, ultra-hogesterktebeton, zelfreinigend beton, zelfherstellend beton, BIM, duurzaamheid. Zowel voor de wetenschap als voor de praktiserende constructeur komt het erop aan te denken in toegevoegde waarde en samenwerking.
Tussen de lezingen door was er een aantal intermezzo’s ‘Nooit meer doen’. Jan Font Freide (Corsmit), Sipke Huitema (Van Hattum & Blankevoort) en Remko Wiltjer (IMd) gaven een aantal voorbeelden van fouten waarvan je als constructeur kunt leren, zoals scheurvorming in lange ongedilateerde parkeergarages of paradoxaal genoeg, licht belaste constructies. Deze laatste voldoen volgens Wiltjer vaak wel aan de regelgeving maar zijn in de praktijk zijn ze niet erg robuust.
De avond werd afgesloten met de beëdiging van een nieuwe lichting registercontsructeurs en registerontwerpers.
Zie ook de berichten over:
- Verkiezing constructeur van het jaar
- Meester & gezel (verschijnt binnenkort)
Reacties