Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Nieuwe sluizen Panamakanaal gereed

10 augustus 2016

Het Panamakanaal is uitgebreid. Naast de verbreding en verdieping van het kanaal, zijn twee nieuwe sluiscomplexen aangelgd, een aan de Atlantische kanaalingang en een aan de Stille Oceaankant. Dankzij deze sluizen kunnen de nieuwste generatie containerschepen, de zogenoemde Post-Panamax schepen, het kanaal passeren. Het nieuwe kanaal is op 26 juni geopend.

Net als bij de bestaande sluizen zijn drie verschillende niveaus achter elkaar aangelegd, die de schepen van zeeniveau naar het 27 m hoger gelegen Gatúnmeer brengen. De sluizen zijn 60% breder en 40% langer dan de bestaande sluizen en bestaan elk uit drie kolken.

De wanden van de sluizencomplexen zijn gemaakt van beton en zijn tot ruim 33 m hoog. Ze lopen aan de buitenzijde naar beneden taps toe en zijn aan de voet 30 m breed.

De dubbele stalen deuren van de sluizen, per complex acht stuks, zijn 31 m hoog, circa 57 m breed en 10 m dik. Ze bestaan per stuk uit gemiddeld 3500 ton staal. De oude sluizen zijn voorzien van puntdeuren, maar de deuren in de nieuwe sluizen zijn roldeuren, die bij het openen en sluiten een horizontale beweging maken, haaks op de vaarrichting. Door de waterbesparende bassins die naast de sluizen zijn geplaatst wordt 60% van het water hergebruikt.

De sluisdeuren zijn ontworpen door IV-Groep. Dit Nederlandse ingenieursbureau maakt deel uit van het ontwerpteam CICP, samen met MWH Global en TetraTech. Royal HaskoningDHV heeft eerder voor de Panama Canal Authority (ACP) het ontwerp van de sluizen beoordeeld. Voor het betonwerk is gebruikgemaakt van het SCS Climbing System van PERI.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.