Voor de renovatie van de oude Tacitusbrug (1976) over de Waal worden in januari de tuidraden van de eerste nieuwe tui aangebracht. Na versterkingswerkzaamheden in de koker, herstel van het stalen rijdek en vijzelen van de brug, wordt sinds half september 2014 gewerkt aan het vervangen van de tuien van de brug.
De tuien van de brug in de A50 worden opeenvolgend een voor een vervangen. De eerste is de korte tui aan de zuidelijke pyloon, gevolgd door de korte tui aan de noordelijke kant, lang-noord en lang-zuid.
Het vervangen van de korte tui-zuid is in september gestart met het laten zakken van het zogenoemde zadel, een constructie bovenin de pyloon waaroverheen de tui loopt. Bij het zakken, dat enkele dagen duurde, is de spanning langzaam van de betreffende tui (die over het zadel heen loopt) afgehaald. Dit zorgde voor een andere krachtenverdeling op de gehele brug.
Nadat de tui was losgemaakt van de twee bevestigingspunten in het brugdek, is deze in zijn geheel verwijderd. Intussen zijn aanpassingen verricht aan het zadel bovenin de pyloon en de bevestigingspunten in het brugdek.
Momenteel worden de 115 tuidraden, waaruit de nieuwe tui bestaat, stuk voor stuk aangebracht en op spanning gezet. Dit proces van tuivervanging wordt daarna ook bij de andere drie tuien toegepast.
Om de renovatiewerkzaamheden te kunnen uitvoeren, is de oude Tacitusbrug afgesloten voor verkeer. Sinds mei 2013 maakt het verkeer tussen de knooppunten Ewijk en Valburg gebruik van de nieuwe Tacitusbrug over de Waal, met 2x3 rijstroken.
Zodra de renovatie van de brug gereed is, kan het verkeer gebruikmaken van 2x4 rijstroken. Het verkeer van zuid naar noord rijdt dan over het oude gedeelte met vier rijstroken. Verkeer van noord naar zuid vindt dan doorgang op de vier rijstroken van het nieuwe deel van de Tacitusbrug.
Deze renovatie verlengt de levensduur van de brug met dertig jaar. De renovatiewerkzaamheden worden naar verwachting in 2015 afgerond.
Om de capaciteit van snelweg A50 uit te breiden voor verkeer, is de nieuwe Tacitusbrug gerealiseerd. Bij deze brug is als oplossing gekozen voor een volledig in beton uitgevoerde tuibrug, die qua uiterlijk sterk lijkt op de bestaande brug. In het artikel ‘Nieuwe tuiburg in A50’ in Cement 2012/3, leest u meer hierover.
Reacties