De Westrandweg in de A5 nadert de afrondingsfase. Eind 2012 gaat het gedeelte tussen knooppunt Raasdorp en de aansluiting Luvernes open voor verkeer. In het voorjaar van 2013 volgen het gedeelte tussen de aansluiting Luvernes tot de A10-West en de Tweede Coentunnel.
De Westrandweg en de Tweede Coentunnel maken deel uit van een plan van Rijkswaterstaat om de Noordelijke Randstad beter te ontsluiten van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat beide projecten zijn voltooid, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. Het volledige tracé wordt in 2014 opengesteld voor verkeer.
De Westrandweg is met 3,3 km het langste viaduct van Nederland. Voordat deze eind 2012 open gaat voor verkeer, moet er nog het nodige gedaan worden. Naast het asfalteren, het plaatsen van camera’s, bewegwijzerings- en signaleringsportalen en verlichting, krijgt het wegviaduct nog extra verkeerstechnische installaties zoals stilstanddetectie, afsluitbomen en een intercominstallatie voor gestrande weggebruikers. Al deze maatregelen moeten een optimale veiligheid van weggebruikers gaan garanderen.
Cement heeft een hele editie (2011/6) gewijd aan het thema Westrandweg. In het online archief zijn verschillende achtergrondartikelen daarover te lezen.
Voordat de eerste auto’s door de Tweede Coentunnel kunnen, in het voorjaar van 2013, wordt de tunnel nog voorzien van technische installaties en moeten de toeritten nog worden afgebouwd. In de week van 7 en van 14 mei 2012 krijgen de tunnelbuizen de ‘eerste’ asfaltlagen.
Naast bovengenoemde werkzaamheden worden ook verschillende kleinere delen van het tracé aangepakt voor een betere doorstroming van het verkeer. Rijkswaterstaat verwacht hierdoor enige verkeershinder, met name in de maand juni. Voor actuele wegwerkzaamheden kunt u kijken op de site van Rijkswaterstaat.
Reacties