Als gevolg van de problemen met breedplaatvloeren is in de afgelopen weken een aantal gebouwen (deels) gesloten. De problematiek geldt zowel voor bestaande als voor in aanbouw zijnde gebouwen. Uiteraard is het in ieders belang dat er snel oplossingen komen. Daar wordt nu met man en macht aan gewerkt.
Het probleem van de breedplaatvloeren betreft onvoldoende afschuifsterkte in het aansluitvlak tussen de breedplaatvloeren en de opgestorte druklaag. Daardoor kan de trekkracht uit de wapening in de breedplaten niet voldoende worden overgedragen naar de koppelstaven en vervolgens naar de aangrenzende breedplaat. Dit was de oorzaak van de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport.
Om veiligheidsrisico’s in kaart te brengen heeft het ministerie van BZK een informatiedocument opgesteld waarmee gebouwen kunnen worden beoordeeld. Op basis daarvan zijn en worden vele ‘verdachte’ gebouwen onder de loep genomen. Daarbij wordt gekeken naar onder meer de plaatindeling, het gebruikte beton en de krachtsverdeling in de vloer. Soms is het nodig kernboringen of ultrasone inspecties uit te voeren. Als uit de risicoanalyse blijkt dat er sprake is van een urgent veiligheidsrisico, moeten direct maatregelen worden getroffen. Genoemd zijn het tijdelijk verlagen van de belasting op de vloer of het stempelen van de vloer.
Uiteraard moet er voor die gebouwen ook een permanente oplossing komen. Veel partijen zijn daar momenteel over aan het nadenken. De eerste oplossingen zijn zelfs al in de praktijk gebracht.
Globaal genomen zijn er twee mogelijkheden: het aan de onderzijde aanbrengen van koolstofvezelwapening (lijmwapening) of het inboren van ankers.
Het idee van de lijmwapening is dat deze verticaal in een vooraf ingefreesde sleuf word aangebracht. Daarmee kunnen de trekspanningen van de ene plaat in de andere worden overgedragen. Aandachtspunten bij deze oplossing zijn de geringe dwarskrachtcapaciteit van de lijmwapening en de al dan niet vereiste brandwerende bekleding. Theoretische modellen en praktijkproeven zullen aan moeten tonen of deze oplossing technisch en praktisch haalbaar is.
De oplossingen met ankers zijn erop gericht de afschuifsterkte tussen de breedplaatvloeren en de druklaag te verhogen. Van deze oplossing worden verscheidene varianten onderzocht. De eerste mogelijkheid is het door-en-door aanbrengen van een anker. Dit normaal gesproken alleen als er nog geen afwerklaag op de vloer is aangebracht, dus alleen tijdens de bouw. Een eerste project is op deze wijze al versterkt. Het is ook mogelijk vanaf de onderzijde een schuin ingeboord lijmanker te bevestigen.Er zijn al diverse proeven gedaan met de genoemde ankeroplossingen en er wordt op korte termijn nog meer geëxperimenteerd. Zo staat er nog een proef op het programma met een relatief kort lijmanker.
Uiteindelijk zullen meerdere oplossingen beschikbaar komen. Welke de voorkeur geniet zal ook afhangen van de specifieke situatie. Duidelijk is dat er grote haast is geboden. De periode van leegstand of vertraging moet zo veel mogelijk worden beperkt om verdere financiële schade te voorkomen.
Reacties