Onder de Boerenwetering, pal naast het Museumplein, wordt in opdracht van gemeente Amsterdam gebouwd aan de Albert Cuypgarage. In de nieuwe garage kunnen ruim 600 auto's en 60 fietsen worden geparkeerd. Efficiënt gebruik van de beperkte ruimte in de Oude Pijp staat voorop in het project; de komst van de Albert Cuypgarage verlaagt de parkeerdruk én biedt meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers in de buurt.
Nog nooit eerder is er een parkeergarage gebouwd onder een gracht in de hoofdstad. Een indrukwekkend ontwerp vraagt om een indrukwekkende techniek. Er is een innovatief principe uitgewerkt op basis van een geïntegreerde keldervloer. Hierin werkt staalvezelversterkt onderwaterbeton in de eindfase samen met de op te storten constructievloer. Dit reduceert de benodigde hoeveelheid beton en ontgraving én dit maakt grote spreiding van de belastingen uit de bovengelegen gracht in de eindfase mogelijk. Hierdoor ontstaat evenwicht tussen de opwaartse waterdruk onder de keldervloer en de neerwaartse belastingen vanuit de kelderconstructie en het water in de gracht. Het resultaat: een beperkte belasting op palen, wat het gebruik van slanke ankerpalen mogelijk maakt die zowel op trek als op druk optimaal worden benut.
Vanwege het regelmatige bouwstramien zit er veel repetitie in de bouwwijze. De 47 wapeningskorven onder de middenkolommen zijn, op twee uitzonderingen na, volledig identiek. De wapeningskorven zijn in 3D gemodelleerd met Revit. Het traject van ontwerp, via afstemming met duikers tot aan de bestelling kan hierdoor in één vloeiende procesgang worden doorlopen.
In januari 2016 is de bouw van de parkeergarage gestart. Hierbij wordt, onder aansturing van Max Bögl Nederland B.V., nauw samengewerkt met hoofdconstructeur Van Rossum, Ingenieursbureau ABT, geotechnisch adviseur CRUX b.v., duikbedrijf DCN Diving en onderaannemers Volker Staal Funderingen, Van Werven Infra en Beens Groep.
Verwacht wordt dat eind 2017 de eerste auto’s en fietsen onder de gracht geparkeerd kunnen worden.
Reacties