Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Schuiffase extra Waalbrug bij Ewijk afgerond

16 mei 2012

Een belangrijke fase in de uitvoering van de extra Waalbrug bij Ewijk is gereed: het schuiven van de aanbruggen. Daarmee is een einde gekomen aan een spectaculaire operatie: beide aanbruggen met een lengte die uiteindelijk 450 m bedraagt (aanbrug zuidzijde) zijn over de uiterwaarden geschoven.

De extra Waalbrug is onderdeel van de verbreding van de A50 Ewijk – Valburg van 2 x 2 naar 2 x 4 rijstroken. Om deze uitbereiding mogelijk te maken wordt ter plaatse van de kruising van de snelweg met de Waal naast de bestaande Waalbrug een extra brug aangelegd. Als oplossing is gekozen voor een volledig in beton uitgevoerde tuibrug, die qua uiterlijk sterk lijkt op de bestaande brug.

De brug bestaat uit twee aanbruggen (noord- en zuidzijde) en een hoofdoverspanning. De aanbruggen zijn met behulp van de schuifmethode gebouwd. De bovenbouwelementen met een lengte van 30 m zijn achter de landhoofden geproduceerd in drie, productiestappen. In de eerste stap is het onderste deel van de kokerliggers gestort, in de twee fase is het dek op de kokers gestort en in de derde fase zijn de prefab u-liggers tussen de kokers aangebracht. Na elke productiestap werd de totale brug één sectie verder geschoven.

Om het schuiven mogelijk te maken zijn tussen de definitieve steunpunten tijdelijke hulppijlers aangebracht en is aan de bovenbouw een schuifneus bevestigd. Zonder deze hulpwerken zou de bouwtijdelijke uitkraging van de aanbrug tijdens het schuifproces te groot zijn. De definitieve overspanningen zijn maximaal 105 m. De bovenbouw werd telkens over de tijdelijke en permanente pijlers heen geschoven met behulp van schuifopleggingen voorzien van roestvrij stalen schuifvlakken waar teflon glijdplaten overheen geschoven werden.

Het schuiven gebeurde met vijzels ter plaatse van het landhoofd die de brug tegelijkertijd een stukje optilde en in stapjes van 30 cm vooruit schoof. Het schuiven gebeurde in etappes van circa 30 m. Per sectie duurde dit 6 tot 8 uur. Voor de eerste en de laatste sectie zijn extra trekvijzels ingezet, omdat het neerwaartse gewicht op de vijzels te klein was

Momenteel worden de 4 pylonen gebouwd. Eind mei start de vrije voorbouw van de hoofdoverspanning.

Meer informatie

- Cementartikel Nieuwe tuibrug in A50.

- Animatie over de aanbouw van Waalbrug

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.