Er komt ?225 miljoen extra beschikbaar voor de aanpak van versleten (stalen) bruggen, viaducten en tunnels. Minister Schultz van Haegen (I en M) acht het nodig dit bedrag vrij te maken bovenop de begrote ?631 miljoen. Het programma en de uitbetaling ervan is vastgesteld voor vier jaar (2014-2019), maar wordt verlengd tot 2020.
Het bijgekomen bedrag wordt gevoegd bij de uitbetaling van het tweede deel van het programma. Met dit bedrag worden onder meer versneld enkele viaducten en tunnels aangepakt zoals de renovatie van de Velsertunnel. Hier is €35 miljoen voor gereserveerd. De komende jaren staan verder het zuidelijk viaduct Daalderweg (A76) en de fundering van de N3 bij Dordrecht op het programma.
Het toegezegde geld is bestemd om stalen dekken te verlijmen en constructies te verstevigen. De afgelopen jaren gebeurde dit al bij bijvoorbeeld de Gideonbrug (A7), de Muiderbrug (A1, foto) en de Boogbrug Geleen (A2). In andere gevallen wordt de versteviging direct gecombineerd met verhoging en verbreding zoals bij de Galecopperbrug in de A12. Dit project is op dit moment in volle gang en moet in 2015 gereed zijn. Dat geldt ook voor de brug bij Valburg (A50) en de Kreekrakbrug (A58).
Het programma voor stalen bruggen wordt betaald vanuit het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Nieuw opgenomen in MIRT is de vervanging en renovatie van hoofdwegen. Net als bij de problemen met de stalen bruggen, bestaat de kans dat ook hiervoor een nieuwe vervangingsgolf komt door versnelde slijtage.
Reacties