Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Spoorbrug bij Utrecht ingereden

20 november 2017

In het weekend van 18 tot 20 november is over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht een nieuwe spoorbrug geplaatst. Nadat de 3200 ton zware brug op een voorbouwlocatie was geassembleerd, is hij met behulp van platformwagens naar de definitieve locatie gereden.

De nieuwe brug is nodig in verband met de spoorverdubbeling tussen Woerden en Utrecht. Hij komt te liggen tussen de bestaande spoorbrug en een brug voor autoverkeer ('gele brug'). Realisatie op de definitieve plek zou tot te veel overlast voor het scheepvaartverkeer leiden. Daarom is gekozen de brug op een nabij gelegen locatie voor te bouwen. De duur van de stremming van het kanaal kon op die manier tot een minimum worden beperkt. Omdat de bestaande bruggen niet konden worden verplaatst, moest de brug vanaf één kant tussen de bestaande bruggen worden gereden.

Met platformwagens werd de brug zo'n 800 m verplaatst. Om de juiste positie te bereiken, moest de brug een grote draai maken. Eenmaal bij het water aangekomen, werd één zijde op pontons gereden. Vooral dat laatste was precisiewerk. Omdat het zwaartepunt van de brug op de pontons continu wijzigde, moest de pontons zeer zorgvuldig worden geballast. Dat gebeurde door ballasttanks met water te vullen.

Aanvankelijk waren er wat problemen met de pontons omdat die niet op de juiste hoogte lagen. Dit was te wijten aan een lagere waterstand dan voorzien. Die moest voordat de brug op de pontons kon worden gereden circa 10 cm worden verhoogd. Daarom liep de hele operatie enige vertraging op.

Opbouw brug

De spoorbrug bestaat uit een stalen boog en stalen liggers. De brug is in zes delen aangevoerd naar de voorbouwlocatie. Daar is hij samengevoegd tot één geheel. Omdat de belasting tijdens transport iets afweek van de definitieve situatie, zijn tijdelijke versterkingen aangebracht.
Op de stalen liggers zijn betonnen bekistingsplaten geplaatst. Zodra de brug op de juiste plek ligt, wordt op deze platen een betonnen dek gerealiseerd. Op dit dek wordt het spoor in balast aangebracht.

De verwachting is dat het spoor in april 2018 in gebruik wordt genomen. Dan word begonnen met de renovatie van de bestaande spoorbrug.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.