De Willem van Oranjetunnel in Delft heeft de A.M. Schreudersprijs 2015 gewonnen. Deze prijs wordt uitgereikt aan de organisatie die de meest bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen heeft geleverd.
De afgelopen jaren zijn ter vervanging van het spoorviaduct in het centrum van Delft een ondergrondse spoortunnel en bijbehorend station gerealiseerd. De eer kwam het project onder meer toe vanwege de lef dat bouwen in het hart van deze historische stad van alle betrokken partijen vroeg.
De motivatie van de jury, onder voorzitterschap van prof.ir. Johan Bosch (Rijkswaterstaat):
“Er is integraal gewerkt aan een nieuw stuk stad, waarbij veel aspecten de benodigde aandacht hebben gekregen. Het mooie van dit project is dat een ondergrondse opgave een aanleiding was om een bredere opgave voor de stad te formuleren. Door de bundeling van middelen, inventiviteit en belangen van vele partijen wordt er een fantastisch resultaat behaald. Tijdens de uitvoering zijn er kunstige ingrepen gedaan om het bestaande vastgoed, zoals de historische panden en de monumentale molen De Roos, te behouden, maar het project niet te laten frustreren. Ook is er alles aan gedaan om tijdens de bouw het verkeer en het openbaar vervoer in de stad goed te laten functioneren. Hiervoor was het nodig complexe bouwmethoden en bouwfaseringen toe te passen. De kwaliteit van hetgeen is opgeleverd, is hoog.”
De prijs werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse congres van het Kenniscentrum Ondergronds Bouwen op 10 december. De prijs werd in ontvangst genomen door Ad Broeders, projectmanager vanuit ProRail, en Rick Pattipeilohy, directeur van aannemerscombinatie CrommeLijn (CCL).
Over de Spoorzone Delft is zowel in Cement als in Betoniek een artikel verschenen:
- Tunnel dwars door binnenstad (Cement 2014/1)
- Een tunnel verschillende bouwmethoden (Betoniek 2015/2)
Reacties