Aan de noordzijde van het station van ‘s-Hertogenbosch wordt een ongelijkvloerse kruising gerealiseerd. Hierdoor kunnen treinen vanuit Utrecht en Nijmegen elkaar ongehinderd kunnen kruisen. Daarnaast wordt de spoorkruising ter plaatse van de Dieze uitgebreid van 2 naar 4 sporen. Dit werk bestaat uit het ontwerpen en bouwen van een enkelsporige fly-over van circa 330 m, een enkelsporige brug over de Dieze van circa 150 m en het vervangen van de bestaande dubbelsporige brug over de Dieze.
Het project is door ProRail gegund aan Heijmans Beton- en Waterbouw. Beide partijen ondertekenen woensdag 22 december de basisovereenkomst. In januari 2011 wordt gestart met het ontwerp. De oplevering staat gepland voor 1 juli 2013. Met het project is een omzet van circa € 26 miljoen gemoeid.
Heijmans had de beste Design&Construct-aanbieding, met een goed doordachte fasering, een sterk verkorte bouwtijd en een innovatieve bouwmethode. Het resultaat is een snellere oplossing van het bestaande knelpunt, minder hinder tijdens de bouw en minder bijkomende kosten voor tijdelijke voorzieningen.
Reacties