Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Standaard voetgangersbrug van composietbeton

8 september 2014

Een gestandaardiseerde fiets- en voetgangersbrug gaat honderd jaar mee, behoeft geen onderhoud en voldoet aan de Eurocode. De nieuwe brug van Romein Beton is gemaakt van composietbeton met een uiterst slank ontwerp en is licht van gewicht.

De brug moet in de toekomst voorkomen dat we in Nederland te maken krijgen met de huidige problemen met naoorlogse bruggen. Deze zijn vaak toe aan vervanging en vergen grote investeringen van lokale overheden. De brug helpt gemeenten en waterschappen om te voldoen aan de vervangingsvraag, volgens Paul de Vries van Romein Beton. “Behalve als vervanging van verouderde bruggen, biedt deze standaard fiets- en voetgangersbrug ook een oplossing voor nieuwbouwprojecten en reconstructies waarin vaak vele kleine waterpartijen, watergangen en slootjes zijn gepland.”

Hoge druk- en treksterkte

De brug wordt uitgevoerd in composietbeton, een hybride beton dat vezelversterkt UHSB combineert met traditionele wapening. Hierdoor ontstaat een materiaal met een zeer hoge druk- en treksterkte waarmee heel slank en licht kan worden ontworpen en gebouwd. De brug is maximaal 12 m met een breedte van 2,5 m, een veel voorkomende breedtemaat voor fiets- en voetgangersbruggen. Op zijn maximale lengte weegt hij de helft van een reguliere betonnen brug met dezelfde lengte.

Door het geringe gewicht kan ook de fundatie lichter worden uitgevoerd. Transport wordt daardoor zuiniger. Doordat composietbeton een zeer dichte pakking heeft, wordt het vrijwel ondoordringbaar voor vocht en vuil en is slijtage nagenoeg afwezig.

De brug is ontwikkeld in samenwerking met adviesbureau ABT.

Prefab geleverd

Door een gestandaardiseerd productieproces kunnen verschillende lengten in dezelfde mal worden gestort. Dit houdt de kosten laag en er kan snel worden geleverd. Ook kan de prefab geleverde brug in een latere fase eenvoudig worden verplaatst en elders ingezet. Vanwege de zeer lange levensduur en de volledige recyclebaarheid zijn de total costs of ownership laag.

Eurocode

De composiet betonnen brug voldoet aan de op dit moment geldende eisen in de Eurocode. Hij is berekend op de aslast van kleine onderhoudsvoertuigen of strooiwagens en de dikte van de brug hangt samen met de gewenste lengte. Tot 6 m lengte is de brug 250 mm dik, tot 9 m is dat 330 mm en voor lengten tot 12 m geldt 450 mm.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.