Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Twinpalenwand gekoppeld aan onderwaterbeton

1 november 2017

In de nieuwe drielaagse parkeergarage van het Strandhotel in Cadzand-Bad zijn verschillende varianten voor de afsluiting van de bouwput onderzocht. De keuze viel uiteindelijk op een twinpalenwand in combinatie met een onderwaterbetonvloer. Om het glijden/schuiven van het owb langs de twinpalenwand tegen te gaan, zijn ter hoogte van het onderwaterbeton doken aan de twinpalenwand aangebracht.

Eerst is onderzocht of de put kon worden uitgevoerd zonder onderafsluiting maar met bemaling. Snel werd dudelijk bemaling een veel te grote impact zou hebben op de omgeving.

Voor de wanden van de bouwput zijn drie varianten onderzocht:

  • een secanspalenwand, bestaande uit in de grond gevormde, elkaar insnijdende schroefpalen;
  • een damwand;
  • een twinpalenwand, bestaande uit stalen buispalen met een V-vormig tussenschot.

Voor alle varianten werd ook nog onderscheid gemaakt tussen een onderafsluiting met een bodeminjectie of met een onderwaterbetonvloer (owb).

De voor- en nadelen van de bestudeerde opties zijn in een matrix geplaatst. De secanspalen- en de twinpalenwand in combinatie met owb scoorden daarin het best. Belangrijkste reden hiervoor was dat, rekening houdende met onder andere de bodemsamenstelling, deze beide varianten geheel trillingsvrij kunnen worden aangebracht. Uiteindelijk heeft de opdrachtgever gekozen voor de oplossingsvariant twinpalenwand in combinatie met owb.

Onderwaterbetonvloer

Om alle krachten te kunnen opnemen is ervoor gekozen de owb-vloer constructief samen te laten werken met de constructieve keldervloer. De vloer is daartoe gewapend met een basiswapening van staalvezels. Op die plaatsen waar staalvezels alleen niet voldeden, is extra traditionele wapening aangebracht. Op een aantal plaatsen zijn in de owb-vloer wapeningskorven met beugels aangebracht. Dit in verband met optredende dwarskracht. Deze korven steken door in de constructieve vloer, waardoor directe samenwerking ontstaat tussen de vloeren.

Koppeling met twinpalenwand

Om het glijden/schuiven van het owb langs de twinpalenwand tegen te gaan, zijn ter hoogte van het owb doken aan de twinpalenwand aangebracht. Voor de gebruiksfase worden deze doken ook gebruikt om verticale belasting vanuit de kelderconstructie over te brengen op de twinpalenwand.

Meer lezen

Meer over de bouwput van de parkeergarage staat in het artikel Uitdagende bouwput en kelder in de duinen, geschreven door Herco Huurnink van Bartels Ingenieursbureau en Gilliam de Nijs van BMNED.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.