Het centrum van Utrecht ondergaat een metamorfose. Het stationsgebied en de historische binnenstad worden tot één geheel gesmeed, waardoor een nieuw en levendig centrum ontstaat. Hierdoor is moet ook voldoende fietsparkeergelegenheid worden gerealiseerd. Om die reden komen er vijf nieuwe fietsparkeerlocaties voor maar liefst 22 fietsen. De grootse, aan het Stationsplein Oost, biedt straks ruimte aan 12 fietsen en zal daarmee de grootste fietsenstalling van Europa worden. Nu ligt die nog in Haarlem. De eerste fietsenstalling die zal worden opgeleverd ligt op het Stationsplein West.
Stationsplein West is gesitueerd bij de westelijke entree van de toekomstige OV-terminal en het Stadskantoor van de Gemeente Utrecht. Naast het huidige Beatrixgebouw en in het verlengde van de Jaarbeurstraverse, wordt een plein gecreëerd dat vanaf het Jaarbeursplein wordt ontsloten door een enorme trappenpartij die een hoogte van circa 8 m overbrugt. Onder dit markante bouwwerk is een fietsenstalling voor 4.200 fietsen gesitueerd. De trap kan daarnaast bij voorstellingen en manifestaties op het Jaarbeursplein worden gebruikt als tribune. In totaal worden 4.950 m² fietsenstalling, 2.700 m² plein en 900 m² trappen gerealiseerd.
De fietsenstalling wordt in twee fasen gerealiseerd en krijgt een totale lengte van ruim 60 m, waarvan momenteel de eerste 12 m worden gebouwd. Na voltooiing zal dit gedeeltelijk aansluiten op de Jaarbeurstraverse. De rest van de stalling inclusief de trappenpartij, enkele roltrappen en een lift, worden in de loop van 2012 en 2013 geconstrueerd.
Grote uitdagingen bij de bouw van de trappenpartij annex fietsparkeergarage zijn de beperkte ruimte, de fasering van de werkzaamheden, de impact van de bouwactiviteiten op de directe omgeving en de hoge esthetische eisen die aan de constructie worden gesteld.
Voor het storten van de 9,80 m hoge wanden wordt gebruikgemaakt van de NOEtop paneelbekisting. Opmerkelijk aan de wanden, zijn de grote open vlakken die in het ontwerp zijn voorzien. Over de lengte van de wand komen zes trapeziumvormige openingen die voor de nodige daglichttoetreding in de parkeergarage zullen zorgen.
Omdat de fietsparkeergarage op een beperkte ruimte en in de bestaande omgeving moet worden gerealiseerd, is voor de fundering gekozen voor grondverdringende schroefpalen en zijn de damwandprofielen geminimaliseerd. Bovendien werden de bekistingen aan de buitenzijde van de bouwkuip slechts eenzijdig geschoord.
De panelen met geïntegreerde gording hebben een opneembare bekistingdruk van 88 kN/m². Deze bekistingdruk geldt voor alle mogelijke combinaties van de panelen in hoogte en breedte, staand en liggend. Door het doordachte en doorlopende hoogte- en breedteraster van de panelen, zijn deze naar wens staand en liggend te combineren.
Een architectonische uitdaging vormde de aansluiting van de bekistingpaneelmaten op de breedte en hoogte van de wanden. Er werd een oplossing gevonden met panelen van hoofdzakelijk 3310 x 2650 mm.
Op verzoek van de architect werd daarnaast een speciaal centergatenpatroon ontwikkeld. Voor de wanden van de fietsparkeergarage werd een patroon met drie vaste centergaten over de breedte van het paneel gekozen. Ook in de hoeken van de wanden werd het patroon consequent doorgezet. De centergaten zullen in de uiteindelijke situatie worden afgewerkt met glazen doppen die de centergaten een esthetische functie geven.
Lees ook het Cementartikel over de fietsenstalling bij Station Haarlem
Reacties