Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Verhoogde luchtdruk bij eerste treinrit Spoorzone Delft

2 maart 2015

Zaterdag 28 februari is de eerste officiële trein door de nieuwe, 2,3 km lange spoortunnel van Delft gereden. Om 5 uur vertrok een intercity dubbeldekker met genodigden vanaf Den Haag HS naar het nieuwe ondergrondse station in Delft. Tunnel en station functioneren goed, meldt Spoorzone Delft. Wel moesten de draaideuren in de stationshal strakker worden ingesteld in verband met de luchtdruk.

Wanneer er een doorgaande trein met 140 km/u door de nieuwe tunnel rijdt, ontstaat er boven in de stationshal een verhoogde luchtdruk op de draaideuren. Die gaan daardoor sneller draaien. Om dit te voorkomen, zijn de draaideuren zaterdag meteen strakker ingesteld zodat ze stroever draaien. Dit is een tijdelijke oplossing.

Als gevolg van dit luchtdrukprobleem rijden doorgaande treinen op dit moment tijdelijk maximaal 80 km/u. Verder onderzoek moet andere oplossingen aan het licht brengen, zodat doorgaande treinen weer op volle snelheid (140 km/u) door de tunnel kunnen rijden. De maatregelen hebben geen invloed op de dienstregeling.

Zes dagen buitendienst

In de week voorafgaand aan de 28e, is het bestaande spoor aangesloten op het spoor dat van en naar het nieuwe ondergrondse station gaat. Ook zijn de seinen geplaatst en verplaatst en is boven het nieuwe spoor de elektriciteit via de bovenleiding aangesloten. Hiervoor is het spoor zes dagen buitendienst gesteld.

Testritten

De eerste testritten met treinen zijn 26 en 27 februari geweest door de tunnel en langs het ondergrondse station. Daarbij is gereden met verschillende snelheden, oplopend tot 140 km/u. De laatste bovengrondse trein is een week geleden door Delft gereden.

Kosten voor de tunnel en het ondergrondse station zijn opgelopen tot zo’n € 350 miljoen. In maart wordt een begin gemaakt met de sloop van het oude viaduct.

  

Meer over Spoorzone Delft

In Cement 2014/1 Werken aan het spoor, is aandacht besteed aan het project Spoorzone Delft. Lees meer over onder andere constructie en fundatie in het artikel ‘Tunnel dwars door binnenstad’.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.