De Westrandweg is een compleet nieuwe snelweg die deel gaat uitmaken van de A5 bij Amsterdam. Hij verbindt de A10 ten zuiden van de Coentunnel met het kooppunt Raasdorp (A5/A9) en moet daarmee zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Doordat het definitieve tracébesluit lang op zich heeft laten wachten was de voorbereidingstijd relatief lang.
De bouw van de Westrandweg verloopt tot nu toe bijzonder succesvol. Dat is mede te danken aan een duidelijke rolverdeling tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dat vertellen Huib de Ridder, projectmanager bij Rijkswaterstaat, en Robert de Haas, projectdirecteur van de bouwcombinatie Westpoort in een interview met het vakblad Cement.
De aanleg van de Westrandweg en de Tweede Coentunnel kent een roerige geschiedenis. De eerste ideeën voor het project zijn al meer dan 30 jaar oud. Deze ideeën hebben in de jaren 90 geleid tot een nagenoeg definitief plan. Door gebrek aan budget belandde dit plan echter in de ijskast. Geld was niet de enige oorzaak voor de vertraging. Ook heeft het de nodige tijd en inspanning gekost om politieke overeenstemming te bereiken over de invulling.
In 2004 werd een bestuursovereenkomst ondertekend en lag de scope vast: 2 x 2 rijstroken met 2 aansluitingen in het Westelijk Havengebied. In 2005 werd het contract op de markt gezet en in 2006 kreeg de combinatie Westpoort, na een selectie op prijs, de definitieve opdracht.
Op dat moment was er nog geen definitief tracébesluit. Dat volgde pas op 29 juli 2009. Doordat het ontwerp al grotendeels was uitgewerkt kon op 1 september van dat jaar al begonnen worden met heien.
Het project is als een D&C-contract aanbesteed. Dat betekent dat Rijkswaterstaat de nodige afstand moet bewaren, bij het ontwerpproces maar zeker in de uitvoering. Dat bleek voor een aantal mensen wel even wennen maar de samenwerking verloopt uiteindelijk bijzonder goed. Dat komt vooral doordat de verantwoordelijkheden goed zijn afgebakend.
Het uitvoeringsontwerp is nu volledig klaar. Als alles loopt zoals het moet lopen is de Westrandweg eind 2012 gereed, net als de Tweede Coentunnel. In 2013 wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd zodat in 2014 het volledige tracé open is voor verkeer.
Lees het volledige interview 'Een gezamenlijk meesterwerk’.
Meer over de Westandweg verschijnt in Cement 2011/6. Die komt eind september uit.
Reacties