19 procent van de bouwbedrijven met 20 of meer FTE geeft aan gebruik te maken van BIM (Building Information Modeling). Het zijn vooral de grotere bouwbedrijven die dit percentage positief beïnvloeden; onder kleinere bouwbedrijven is het gebruik van BIM nog beperkt. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy naar de kansen en meerwaarde van BIM voor het bouwbedrijf. In het tweede kwartaal 2012 is dit onderzoek in opdracht van ABN AMRO en Bouwend Nederland uitgevoerd onder 250 bouwbedrijven met 20 of meer FTE.
BIM is een ontwikkeling die aan het begin van de opkomst van BIM vooral door de grotere bouwbedrijven is geadopteerd (FTE>99). Meer dan een kwart van deze bedrijven (27%) maakt al drie jaar of langer gebruik van BIM. Nog eens 22 procent is in de afgelopen drie jaar gestart met het gebruik ervan. In totaal maakt dus 49 procent van de grote bouwbedrijven gebruik van BIM.
Dit percentage ligt voor de middelgrote bouwers (50-99 FTE) fors lager: op 28 procent. De afgelopen drie jaar zijn de middelgrote bouwers echter begonnen met een inhaalslag. Driekwart van de BIM gebruikende middelgrote bouwers is in de afgelopen drie jaar gestart, waardoor het totaal aantal gebruikers onder deze groep in die periode is verviervoudigd tot 28 procent.
Tussen de grootte van bouwbedrijven en het wel of niet gebruiken van BIM is een duidelijke samenhang aanwezig. Waar de grote bouwers BIM over het algemeen eerder hebben opgepakt dan de middelgrote bouwers, zijn de middelgrote bouwers weer verder dan de kleinere bouwers (20-49 FTE). Van deze laatste groep geeft namelijk 11 procent aan gebruik te maken van BIM. Het totale gebruik van BIM onder bouwbedrijven met 20 of meer FTE komt daarmee uit op 19 procent. Het zijn vooral de grotere bedrijven die dit percentage omhoog stuwen. Dit effect is echter beperkt, doordat kleinere bouwbedrijven in aantal veel sterker vertegenwoordigd zijn.
Eind 2012 zal naar aanleiding van dit onderzoek een publicatie verschijnen waarin meer onderzoeksresultaten worden belicht. Centraal staan de kansen en meerwaarde van BIM voor het bouwbedrijf. De publicatie wordt in opdracht van ABN AMRO en Bouwend Nederland opgesteld door Balance & Result en zal onder andere ingaan op de voordelen van BIM voor de organisatie, de invloed op faalkosten/bouwplaatskosten, meerwaarde voor de klant en kansen voor het bouwbedrijf.
Reacties