Zonne-energie winnen uit het wegdek: het lijkt geen utopie meer. De afgelopen twee jaar werkte TNO met technologiebedrijf Imtech en wegenbouwer Ooms Avenhorn Groep aan het project SolaRoad, een fietspad waarin zonnecellen zijn opgenomen. Medio 2012 begint in samenwerking met de provincie Noord-Holland een proef. Dan ligt langs de N203 bij Krommenie 100 meter 'SolaRoad'.
Nu de prijs van zonne-energie steeds lager wordt, zetten bedrijven en onderzoeksinstituten in op de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Zo probeert het Amerikaanse Solar Roadways zonne-energie uit het wegdek te halen. De eerste toepassing is typisch Amerikaans: zonne-energie uit parkeerplaatsen, waarvan de totale oppervlakte in de VS de grootte van Engeland beslaat.
In Nederland is gekozen voor een proef met een fietspad.
De keuze voor het fietspad is een logische, vindt initiatiefnemer Sten de Wit van TNO. Aan fietspaden worden minder eisen gesteld, bijvoorbeeld met betrekking tot geluidsoverlast. Ook gaat er minder zwaar verkeer over een fietspad. Daarnaast is fietsen van zichzelf al duurzaam, dus is het een mooie combinatie.
De SolaRoad bestaat uit drie lagen: een transparante toplaag van glas, een optische laag en een laag van beton waarin zonnecellen zitten.
Door regen zal geen extra risico op gladheid ontstaan. De bovenkant is weliswaar van glas, maar het geharde glas is ruw. Het nadeel van die noodzakelijke verruwing is dat er minder zonlicht doorheen komt. Daarom ligt er onder de 1 cm dikke glaslaag een optische laag, waarmee het zonlicht wordt versterkt. Die optische laag concentreert het zonlicht naar de derde laag die is gemaakt van beton. Hierin liggen kleine zonnecellen.
Hoe de opgewekte energie uiteindelijk naar voertuigen wordt getransporteerd, is nog onderwerp van onderzoek.
De kosten van het project bedragen tot nu toe een half miljoen euro. Volgens TNO is SolaRoad een succes als de kosten en opbrengsten van het wegdek hetzelfde zijn als die van zonnepanelen op daken. Doel is dat het fietspad per m2 50 kilowattuur per jaar oplevert. Ter vergelijking: een gemiddeld Nederlands huishouden gebruikt jaarlijks 3500 kilowattuur, wat neerkomt om 70 m2 per huishouden.
Maar dat is het successcenario. Er moeten nog hobbels worden genomen. Zo test TNO of de opbrengsten wel opwegen tegen de onderhoudskosten. Het fietspad moet ook 'hufterproof' zijn.
En dan zijn er de veegwagens. De stalen borstels daarvan zorgen voor slijtage van de ruwe toplaag.
Bron: Volkskrant / Change Magazine
Reacties