Zaterdag 30 januari is de deurkas van het binnenhoofd van de nieuwe sluis bij IJmuiden onder water gezet. Een nieuwe mijlpaal in het bouwproject van de grootste zeesluis ter wereld, dat in januari 2016 van start ging.
In de deurkas die onder water is gezet komt de sluisdeur Kanaalzijde en de reservedeur. Na het vullen met water, worden de stalen buizen van de bouwkuip van de drempel van het binnenhoofd verwijderd en worden de wanden van deze bouwkuip onder water afgebrand. Dit voorjaar worden de sluisdeur en reservedeur ingevaren.
Om ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen, wordt aan de monding van het Noordzeekanaal bij IJmuiden sinds 2016 gebouwd aan een nieuwe zeesluis. Deze nieuwe toegangspoort tot het Noordzeekanaalgebied en de Amsterdamse haven zal de grootste zeesluis ter wereld worden. De sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep.
Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Dit consortium, bestaande uit VolkerWessels-DIF en BAM-PGGM, is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis. Zeesluis IJmuiden wordt naar verwachting in 2022 geopend.
In Cement is in 2020 een vierluik over de nieuwe zeesluis bij IJmuiden verschenen, waarin we je meenemen in het ontwerp en de uitvoering van het project. De artikelen uit deze serie zijn tijdelijk gratis toegankelijk.
• Deel 1: inleiding
• Deel 2: ontwerp van de deurkassen
• Deel 3: pneumtische caissonmethode
• Deel 4: observational methode
Bron: OpenIJ
Reacties