In Friesland wordt gebouwd aan het project De Centrale As, de dubbelbaans autoweg tussen Dokkum en Nijega met aasluiting op de N31. De weg wordt grotendeels op een nieuw tracé aangelegd. Onderdeel zijn diverse spraakmakende kunstwerken, waaronder een aquaduct.
De werkzaamheden zijn opgesplitst in drie deelgebieden, Noord, Midden en Zuid, met elk meerdere contracten. Deelgebied Midden ligt tussen de nieuwe rondweg van Garyp en de Zomerweg. Dit traject, dat gerealiseerd wordt door Bouwcombinatie Nije Daam (Mobilis, Van Gelder en Friso Civiel), omvat ter hoogte van Burgum onder meer een onderdoorgang, viaducten, een beweegbare brug en een aquaduct.
Ten westen van Burgum gaat De Centrale As als verdiept aquaduct onder het Prinses Margrietkanaal door. Het diepste punt ligt op circa 10 m. Het aquaduct wordt naast het kanaal ‘droog’ in het weiland voorbereid. Na de bouw wordt het kanaal naar het zuiden verlegd en komt aan de zuidzijde een moerasoever zodat de natuurlijke oeverlijn blijft bestaan.
Voor het in het werk storten van de wanden en het dek van het aquaduct wordt gebruikgemaakt van een bekistingsoplossing van Doka Nederland, speciaal voor dit projectdeel ontwikkeld. Met het oog op het gewenste schoonwerk van de tussenwand wordt deze gerealiseerd met het Top50-bekistingssysteem. Deze bekisting kan volledig projectspecifiek worden samengesteld, waardoor vorm, grootte, ankerbeeld en bekistingsplaat aan elke behoefte kunnen worden aangepast. Aan begin- en eindzijde van de tunnel zijn in de tussenwand openingen voorzien die in het toekomstige aquaduct voor extra daglichttoetreding moeten zorgen. Het raamwerk waarmee deze openingen tijdens het storten in het beton worden uitgespaard, kan meerdere malen worden hergebruikt.
Voor de betonnen buitenwanden viel de keuze op het Framax bekistingssysteem eveneens van Doka. Hiermee kan de volledige aquaducthoogte in het werk worden gestort. Opvallend detail is de latere afwerking van de zichtzijde van de buitenwanden: de architect koos hiervoor CorTen-staal dat een roestbruine kleur aan het uiterlijk van het kunstwerk geeft en de doorsnijding van de grondlagen symboliseert.
Voor het dek van het aquaduct, dat in twee delen werd gestort, ontwikkelde Doka getimmerde prefab-bekistingsdelen gecombineerd met in het werk gemonteerde ondersteuningstorens van het type Staxo100. Deze torens bieden als voordeel dat ze liggend kunnen worden opgebouwd zodat voor de opbouw niet in de torens hoeft te worden geklauterd. De in elkaar gebouwde torens kunnen vervolgens worden gehesen en op hun plaats worden geplaatst. Op deze manier kon het volledige vloerveld van het aquaduct worden opgebouwd en kon het 1500 m2 metende dek in twee stortgangen zonder onnodig demontagewerk worden gerealiseerd; de vloerbekisting kon in slechts vijf dagen tijd worden ontkist.
De uiteinden van het dek lopen aan weerszijde gebogen omhoog tot boven het maaiveld. Om deze vorm veilig en snel in het werk te kunnen storen, zijn speciale getimmerde schaaldelen toegepast, voorzien van alle veiligheidsvoorzieningen.
Waar De Centrale As de Burgumse Zomerweg doorsnijdt, wordt de verbinding hersteld met een onderdoorgang voor het verkeer. Ook hier is het Top50-bekistingssysteem toegepast. De tunnelwanden zijn schuin uitgevoerd om het gevoel van sociale veiligheid te verbeteren terwijl alle zichtdelen van de tunnelwanden zijn voorzien van speciaal door de architect geselecteerde profielmatten. De profilering die hiermee op het beton wordt aangebracht, loopt ook door aan het einde van de tunnelwand wanneer deze rond wegloopt.
De bekistingsoplossing wordt na het storten van de onderdoorgang aan de Zomerweg nog drie keer hergebruikt. De 2 m brede en 5 m hoge bekistingsdelen worden hierbij in zijn geheel naar de volgende onderdoorgang getransporteerd en daar weer gemonteerd. Naast de onderdoorgang Zomerweg worden zo ook de onderdoorgangen Joute vd Meerweg, De Tike en Sumar met deze bekisting gerealiseerd.
De basculebrug bij Burgum gaat ruimte bieden aan het autoverkeer en langzaam verkeer. Onder de brug zijn aan beide kanten van het kanaal verbindingen voor fietsers en voetgangers voorzien. Hier worden Doka-bekistingen ingezet voor het in het werk storten van de pijlers en landhoofden van de brug en de Basculekelder.
Reacties