De eerste rijstroken van de Gaasperdammertunnel in de A9 in Amsterdam-Zuidoost zijn zondag 5 juli geopend door minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De nieuwe tunnel is toegankelijk voor verkeer richting knooppunt Holendrecht. In september en november van 2020 volgt verkeer richting knooppunt Diemen.
Om de doorstroming richting het noordelijke deel van de Randstad te verbeteren werd jaren geleden besloten de A9 tussen knooppunten Holendrecht en Diemen te verbreden. De Gaasperdammertunnel moet de leefbaarheid voor de omwonenden vergroten door het geluid van het verkeer en de uitstoot te verminderen.
De nieuwe tunnel wordt in fases gebouwd en zal uiteindelijk uit vijf tunnelbuizen bestaan. Op het dak komt een groot park, dat de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar verbindt. Om filevorming te voorkomen komt er naast de tunnelbuizen voor het doorgaande verkeer ook een wisselstrook. Die is 's ochtends geopend in de richting van Amsterdam en in de avondspits in de richting Amersfoort. In de buitenste twee tunnelbuizen komen rijstroken voor bestemmingsverkeer, dat de tunnel halverwege kan verlaten.
De 3 kilometer lange tunnelbuizen liggen half verdiept in een bak. Daarmee is het de langste landtunnel van Nederland. Dit soort landtunnels worden vooral gebouwd om de leefbaarheid in gebieden te vergroten. Vergelijkbare tunnels zijn er in Maastricht, Utrecht, Vlaardingen en Nijverdal.
De Gaasperdammertunnel moet in oktober helemaal af zijn. Het park wordt volgend jaar aangelegd.
In Cement verscheen over de Gaasperdammertunnel eerder het tweeluik ‘Een tunnel onder een Amsterdams park’. In deel 1 daarvan zijn het hoofdontwerp van de tunnel alsmede het gevolgde ontwerpproces beschreven. In deel 2 wordt ingegaan op een aantal specifieke ontwerpkeuzen.
Over de toepassing van prefab wapening en de voordelen daarvan bij de bouw van de tunnel is te lezen in het Betoniek-artikel ‘Wapening als Legoblokken’.
Van de opening van de eerste rijstroken van de Gaasperdammertunnel is op het Online Bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat een fotoreportage te bekijken.
Reacties