Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Eerste testrit spoorzone Delft

3 november 2014

In Delft is zaterdag 1 november de eerste trein stapvoets door de nieuw aangelegde spoortunnel gereden. De testrit door de 2,3 km lange tunnel van spoornetbeheerder ProRail ging naar het nieuwe station van Delft. In het voorjaar van 2015 kan de eerste reizigerstrein gaan rijden.

Het oude tweesporige viaduct, een kenmerk in Delft, wordt ingeruild voor een stille tunnel met ruimte voor vier sporen. Op dit moment zijn twee sporen klaar voor gebruik. Als in de toekomst (2015-2017) wordt uitgebreid naar vier sporen, is een betere doorstroming van het treinverkeer mogelijk, wat ook in de rest van Nederland voordelen biedt. Zo kunnen intercity’s stoptreinen zonder problemen inhalen. Dagelijks rijden er 350 treinen over de route.

Testfase

De spoortunnel en het station zijn bouwkundig zo goed als klaar. De komende tijd test ProRail met meer proefritten. Daarbij wordt onderzocht of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd en het voldoende veilig is voor reizigers. Het testen is de laatste fase vóór ingebruikname van de nieuwe tunnel en het station.

Geluidsoverlast

Het station ligt ondergronds maar krijgt daglicht op de perrons. De bovengrondse stationshal is voorzien van een karakteristiek plafond. Er is ruimte voor tienduizenden bezoekers en er zijn nieuwe winkels gevestigd. Ook moet de tunnel de geluidsoverlast voor omwonenden verminderen. In de oude situatie rijden de treinen over een viaduct langs de oude binnenstad van Delft.

16 000 m dwarsliggers

Voor de tunnel met vier sporen en een lengte van 2,3 km, is gebruikgemaakt van 16 000 ton spoorstenen, 16 000 m dwarsliggers en 20 000 m spoorstaaf. Het totale spoorzonegebied is 30 ha groot. Er komen twee fietsenstallingen met ruimte voor in totaal 7000 fietsen en een parkeergarage voor 650 auto’s. Een nieuw stadspark (24 000 m²) komt daar nog bij.

Grote schulden

De bouw is gestart in 2009. De totale kosten van het Spoorzoneproject zijn hoog: ongeveer €1 miljard. De helft hiervan wordt betaald door de gemeente Delft, die hierdoor grote schulden heeft gemaakt. Vanwege de crisis wordt er te weinig grond verkocht om voldoende financiën bij elkaar te krijgen. Delft houdt rekening met een tekort van €80 miljoen. De totale financiering is in handen van het ministerie van I&M, gemeente Delft, provincie Zuid-Holland, Stadsgewest Haaglanden en stadsregio Rotterdam.

Meer lezen?

Cement besteedde al eerder aandacht aan het Spoozoneproject. Ing. Hans Mortier, PMSE (Combinatie Crommelijn / CFE Nederland) en ing. Jan Jonker (ProRail / Movares) schreven het artikel ‘Tunnel dwars door binnenstad’ voor Cement 2014/1.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren