In de regio Amsterdam wordt momenteel hard gewerkt aan de verbreding en het stroomlijnen van diverse snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Dit project, bekend onder de afkorting SAA, is op dit moment het grootste wegenbouwproject van Nederland. Onderdeel is de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, waarin het consortium IXAS twee nieuwe bruggen over de Gaasp bouwt. Haitsma Beton levert voor beide bruggen enorme voorgespannen kokerliggers.
De grootste liggers hebben een lengte van 57 m. Normaliter is de breedte van deze kokerliggers 1,48 m, maar voor dit project zijn liggers vervaardigd met een breedte van 2,0 m. Het gewicht bedraagt 230 ton. Deze afmetingen zijn geen record. In mei 2014 leverde Haitsma al 68 m lange en 240 ton zware kokerliggers voor een nieuwe brug in de N355 bij Zuidhorn.
De liggers worden toegepast in de brug over de Gaasp in de A9. Deze rijksweg wordt van 2x2 en een spitsstrook verbreed naar 2x5 rijstroken en een wisselstrook. Om dat mogelijk te maken wordt de oude brug vervangen en wordt er naast de bestaande brug een tweede nieuwe brug gebouwd.
De twee nieuwe brugdekken bestaan uit vijf overspanningen. Het brugdek met de lange voorgespannen liggers wordt in het werk in dwarsrichting nagespannen, zodat er geen druklaag nodig is en de constructiehoogte beperkt blijft. Bij de kleinere velden wordt een traditionele druklaag toegepast.
Bron: Haitsma Beton
Reacties